Lotus is druk bezig met het meesterplan Vision80. In begrijpelijk Nederlands houdt het plan in dat Lotus in 2028 een elektrische automerk wil zijn, met zijn eigen snellaadstations. En niet zomaar snelladers: het lijkt erop dat Lotus de concurrentie omver wil blazen als het gaat om laadsnelheid. De DC-snelladers komen tijdens het tweede kwartaal van 2024 en moeten tot 480 kW kunnen tappen.
Een Eletre R zou met een snelheid van 450 kW maar liefst 142 kilometer bij kunnen laden in slechts vijf minuten, zo laat Lotus weten. Al staat er in de specificaties van deze EV dat de maximale laadsnelheid slechts 350 kW is. Ook prima, want dan kun je na vijf minuten 120 kilometer verder rijden. Net als de stations van bijvoorbeeld Ionity, zijn de laders met vloeistof gekoeld.
Er zijn nog maar weinig auto’s die zoveel vermogen aan kunnen. Een Model S Plaid lust niet meer dan 250 Kw en een Taycan 270 kW. De enige auto waar we aan kunnen denken die het laadvermogen wel aan kan, is de Rimac Nevera. Die kun je met een kracht van 500 kW opladen. De snellader van Lotus kan een doorbraak worden, want het kan de sterkste oplader van Nederland kunnen, al zijn er kapers op de kust.
Sterkst snellader van Nederland?
Andere grote merken die openbare snellaadstations hebben in Nederland, komen met het laadvermogen niet in de buurt van Lotus. De Supercharger V4 van Tesla laadt met maximaal 250 kW, de lader van Ionity en Allego met 350 kW en Fastned heeft voorlopig de sterkste laders met 400 kW. Het is alleen nog even de vraag of Lotus ook snellaadstations in Nederland gaat neerzetten.
De woordvoerder van Lotus laat aan TopGear Nederland weten dat hij in dit stadium nog niet kan zeggen welke Europese landen snelladers krijgen. In het persbericht van Lotus staat dat ‘de meerderheid van Europa’ wordt meegenomen. Dit zou een goede indicatie moeten geven, aldus de Lotus-woordvoerder.
Overigens zijn de laders van Lotus niet de sterkste ter wereld. Nio heeft al opladers in China met een vermogen van 500 kW, maar in Nederland staan er nu alleen nog maar batterijwisselstations van Nio. Het plan is om deze snelladers volgend jaar te introduceren in Europa in vier verschillende landen: Duitsland, Denemarken, Zweden en Nederland. Het wordt dus nog een race wie het eerst met de loeisnelle lader is.
Reacties