
In de autobranche is het heel erg lastig om als CEO je stempel op een merk te drukken. Het gaat om dermate grote bedrijven dat je als CEO slechts een passant bent. Een beetje als een trainer van Ajax. Maar soms zijn er trainers die het verschil maken bij Ajax (Michels, Van Gaal, Ten Hag) en soms zijn er CEO’s in de auto-industrie die dat doen. Daarom waren we erg verbaasd dat Luca de Meo stopt bij Renault.
Mocht jij Luca de Meo niet kennen, dat is een van de meest succesvolle CEO’s in de auto-industrie die aan de wieg stond van vele successen. De laatste was zijn ‘stint’ van vijf jaar bij Renault. Toen hij daar begon – midden in de pandemie – trof hij een behoorlijke bende aan. Renault maakte flink verlies en de modellen spraken het publiek niet aan.
Het roer compleet om
De Meo draaide dat helemaal om. In relatief korte tijd werd het complete modelgamma overboord gegooid. Hij zag in dat de reguliere modellen als de Mégane, Talisman, Scénic en Espace niet voldoende aansloegen. Ook zag hij dat Renault veel te weinig gebruik maakte van de voorsprong die ze aanvankelijk hadden met elektrische auto’s als de Zoe. Oh, en vergeet de wederopstanding van Alpine niet. Renault lanceerde nieuwe crossovers en EV’s die allemaal wél aanslaan.

Nu zijn wij autoliefhebbers niet direct de doelgroep van middenklasse crossovers, maar daar zitten de aantallen wel tegenwoordig. Ook deed De Meo iets waar Renault zich lange tijd niet aan waagde: retro-design. De Renault 4 en 5 zijn er omdat de Meo ze wél goedgekeurde. Dan komt er ook nog een moderne Twingo aan. Nog meer goed nieuws, dus. Overigens heeft De Meo niet alles perfect gedaan: het Alpine Formule 1-team is al jaren een regelrecht drama en de prestaties een fabrieksteam onwaardig.
Geen toevalstreffer
Het is niet de eerste keer dat de Meo kleine wonderen verricht. Bij Fiat was De Meo verantwoordelijk voor de nieuwe 500 en de wederopstanding van Abarth. In 2009 verkaste hij naar Seat. Onder zijn leiding kwamen er eindelijk crossovers in de vorm van Arona, Ateca en Tarraco en stegen de verkopen tot recordhoogte. Ook lanceerde de Meo Cupra als zelfstandig merk. Ook dat pakte behoorlijk goed uit.

Helaas zal De Meo niet meer werkzaam zijn in de autobranche. Het is een publiek geheim dat hij aan de slag gaat bij Gucci. Dat is heel erg zonde, want automerken hebben juist een CEO als De Meo nodig. Enerzijds vanwege de successen, maar ook voor ons liefhebbers. Ga maar in een standaard Renault 5 zitten en een rondje rijden. Je merkt gewoon dat het niet alleen is afgesteld dat het stuurt, maar dat het ook goed en leuk stuurt.
Lees ook: Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk
Tenslotte: hoe nu verder voor Renault? Gelukkig staat De Meo er niet om bekend dat hij alle energie uit het bedrijf haalt om een beetje winst te registreren en dan op te stappen. Kijk maar naar zijn nalatenschap bij Fiat en Seat, daar hebben die merken nog altijd profijt van. Dus Renault moet in principe de ingeslagen weg gewoon doorvoeren. Maar de volgende CEO moet van goeden huize komen om de successen van De Meo te overtreffen. Net zoals de trainer die na Erik Ten Hag Ajax mocht gaan leiden.