
Betaalbaar Zweeds design dat je zelf in elkaar moet schroeven. Normaal gesproken denk je dan meteen aan Ikea. Wij ook. Niet alleen omdat het TopGear-hoofdkantoor tegenover een IKEA-vestiging staat, maar omdat je bij IKEA ook altijd alles in elkaar moet zetten. Behalve de gehaktballetjes dan, die zijn al kant-en-klaar. In dit geval hebben we wat nieuws over de Luvly O.
Luvly is een project van Luvly AB (goh). Zo’n anderhalf jaar geleden lieten ze wat afbeeldingen zien van hun nieuwe kleine en betaalbare elektrische auto. Met betaalbaar bedoelen we ook echt betaalbaar, want de Luvly moet namelijk 10.000 euro gaan kosten. Nu horen we wel vaker van dit soort start-ups. Net zoals met supercarfabrikanten gaan ze vaak failliet voordat de eerste auto op de weg zit.
Luvly gaan ze het in elk geval nog een jaar volhouden
Maar die kans is nu een heel stuk kleiner gaan worden. Bij Luvly hebben ze namelijk een nieuwe partner in de vorm van Stellantis. Mocht die naam je niets zeggen, dat is het bedrijf achter Alfa Romeo, Citroën, Opel en Maserati. Met die merken is er nogal veel overlap, maar bij Stellantis kijken ze ook naar producten die ze nog niet in het portfolio hebben.

Dat is de reden waarom ze samenwerken met de Chinese fabrikant Leapmotor en in dit geval dus ook met Luvly. Stellantis gaat een jaar lang investeren in de Zweedse toko. Op deze manier kunnen ze werken om de Luvly O productierijp te maken. De O is een klein wagentje met een leeggewicht van slechts 450 kilo en een topsnelheid van 90 km/u. Er kunnen maximaal twee personen in de auto. De actieradius is 100 kilometer. Laden is niet nodig, je verwisselt gewoon het accupakketje.
Hoe gaat dit bedrijf geld verdienen aan de Luvly O?
Voor Stellantis is de techniek erg interessant. De Luvly O is namelijk erg licht, maar ook sterk en voldoende ruim. Het lichtgewicht sandwich-chassis is met name erg bijzonder. Daarbij zien we meteen hoe ze geld kunnen verdienen: Luvly heeft namelijk een hoop patenten aangevraagd op de bouwwijze, dus als een andere fabrikant hier gebruik van wil maken, zullen die Luvly moeten betalen. Dan weet je ook meteen hoe fabrikanten als Rimac en Koenigsegg kunnen overleven.
Het idee is dat je een Luvly O bestelt en dat je de auto in onderdelen krijgt. Dan kun je op eigen locatie de auto in elkaar schroeven. Net zoals bij een IKEA-bouwpakket dus. De vierwieler is dusdanig geconstrueerd dat er maar een paar onderdelen zijn. Het is niet dat je 400.000 stukjes Lego Technik moet monteren. De naam Luvly komt overigens niet bij Max Verstappen vandaan, maar is de uitspraak die je doet als je zo’n apparaat in elkaar hebt geschroefd en geen onderdeeltjes overhoudt.
Wel geinig om je auto’tje zelf in elkaar te schroeven. Maar is die straks ook veilig op de weg? Niet dat die straks uit elkaar valt op de (snel)weg
Introductiedatum 1 april? 😉
Hoe zo, dat doet Tesla toch ook niet!!
1 april komt eraan
Als je verstand van auto hebt hoe niemand de moeren en bouten te controleren wel is waar dat auto rwd moet voor de kenteken
Net als de header (slechts) wordt zoiets toch hopelijk gecheckt?
Er moet toch iemand controleren of je alle bouten en moeren goed hebt aangedraaid, dat alles werkt zoals het hoort om veilig de weg op te kunnen.
Zou je ‘m na montage nog naar de RDW moeten brengen voor een keuring?