Wij Hollanders zijn wel te porren voor een goede deal. Dat bleek wel toen de Lynk & Co 01 op de markt kwam. De auto zelf was op zich niet zo bijzonder, maar wel de manier hoe je deze kon rijden: voor 500 euro per maand. Die prijs liep vrij rap op en met het wegvallen van het halftarief, is daarmee ook het USP van de 01 komen te vervallen. Maar nu hebben ze dus een nieuw model in de vorm van de Lynk & Co 08. Dat is wederom een grote crossover, een maatje groter dan de 01 zelfs.

Qua uiterlijk is het een typische Lynk & Co, met die langwerpige koplampen. Op zich is dat wel knap, om als Chinees merk herkenbaar te zijn. Dat komt overigens door de onlangs overleden Peter Horbury, de man die ook de legendarische Volvo V70 tekende. Het is niet een heel erg nieuwe auto, want hij rijdt al sinds de herfst van 2023 rond in China. Het beige exemplaar is de Europese versie, de groene de Chinese. Mocht je het verschil zien, laat het weten in de comments.

Hoe groot is hij eigenlijk?

Om een idee te krijgen van het formaat, de Lynk & Co 08 is 4,82 meter lang, 1,915 meter breed en 1,685 meter hoog. Dat is 27 centimeter langer en 5 centimeter breder dan de Lynck & Co 01 en ook ietsje langer dan een Volvo X60. Dan de cijfers waar je helemaal niets mee kunt. Het gecombineerde verbruik is 0,94 liter op 100 kilometer. Op een volle accu én tank is het mogelijk om 1.100 kilometer af te leggen. Ook kun je de accu in 33 minuten van tien naar tachtig procent laden. Maar dat moet je natuurlijk niet doen.

Lynk & Co 08 beige (2025) zijkant rechts

Dit is de ideale auto voor mensen die thuis de auto kunnen laden. Natuurlijk is die 200 kilometer net zo haalbaar als de koppelsuggesties van een online datingsite. In beide gevallen geldt: als je enigszins in de buurt komt, is het alsnog best indrukwekkend. We zien op dit moment dat de best presterende PHEV’s een WLTP-opgave hebben van zo’n 130-140 kilometer. Dan is 200 kilometer een serieuze stap.

Vermogen en koppel van de Lynk & Co 08

Ondanks de claims van Lynk & Co krijgen we vrij weinig technische gegevens. Het lijkt erop dat dit het topmodel is dat je in China kan krijgen. Dat betekent een 1,5 liter viercilinderturbomotor en twee elektromotoren. Bij elkaar is de combinatie goed voor zo 585 pk en 915 Nm. Het accupakket is maar liefst 40 kWh groot. Uiteraard houden we een kleine slag om de arm voor de Nederlandse uitvoering.

Lees ook: Lynk & Co 02 is betaalbaar en haalt 445 km op een accu. Interesse in deze ‘Zweed’?

De prijs van 55.950 euro is ook interessant, want een vergelijkbare doch veel ouderwetsere Volvo XC60 kost minimaal 60.000 euro. Dat is een scherpe prijs gezien het van vermogen en formaat. Concurrenten van de Lynk & Co zijn de Cupra Terramar, DS 7 Crossback, Kia Sorento, Mazda CX-60, Peugeot 5008, Skoda Kodiaq en Suzuki Across. Daarbij moeten we aantekenen dat bij al die auto’s de elektromotor veel minder krachtig is en de accu aanzienlijk kleiner.

Eén reactie op “Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *