Aan het einde van het jaar van vorig jaar hadden we een overzichtje met dingen die gaan veranderen met de APK. Je moet nog steeds geregeld je (oudere) auto laten keuren om te zien of deze nog veilig kan deelnemen aan het verkeer. Misschien wel de belangrijkste maatregel is dat een garage niet zomaar twintig goedkeuringen tegelijk kan afmelden. De vraag is natuurlijk: werkt de maatregel tegen de illegale APK?

Eerst even een klein beetje achtergrondinformatie. Per keuring moet er nu minimaal vijf minuten tussen zitten. Als je twintig APK hebt gedaan, kun je die niet alle twintig tegelijk ‘afmelden’. Vorig jaar kon dit nog wel. Waarom mag dit niet meer? Het is de bedoeling dat je na elke APK de betreffende auto afmeldt. Dit zorgt er meteen voor dat het steekproefsysteem beter werkt.

Het gaat hier om APK-afmeldingen. Let wel: een afmelding is niet hetzelfde als afkeur. Als een auto is gekeurd, wordt deze afgemeld. In het geval van een steekproef komt er een inspecteur van de RDW om te kijken of de APK goed is verricht. De RDW had veel last van bedrijven die auto’s afmelden voor de APK zonder ze überhaupt gezien te hebben. Deze auto’s werden vaak met z’n alle tegelijk afgemeld op momenten dat de kans op een steekproef klein was.

Hoe effectief is de nieuwe maatregel tegen illegale APKdan?

Nou, behoorlijk effectief. Kentekengoeroe Jasper Verweij van Kenteken.tv laat op zijn LinkedIn-pagina weten dat de pieken (dus veel afmeldingen tegelijk) er nu uit zijn. Voorheen zag je een enorme piek met ‘afmeldingen’ voor de APK tussen vier en vijf. Veel garages gooiden net voor sluitingstijd nog even snel alle APK’s eruit (met wellicht een paar illegalen) omdat de kans opeen steekproef tegen het einde van de dag kleiner was.

Mede dankzij dit soort praktijken kon je op afstand, tegen betaling, een APK krijgen voor auto’s die het absoluut niet verdienden. In plaats van een oplopende piek, lopen de afmeldingen nu in 2025 juist af. Een andere piek rond de lunch. Wellicht om een aantal auto’s nog even snel af te melden om daarna een broodje kaassoufflé en gehaktstaaf soldaat te maken. Die enorme piek is er compleet uit, bijna twee maanden na de invoering van de nieuwe regel.

De blauwe uitschieters zijn de pieken bij de lunch en voor sluitingstijd

Naast die pieken zijn er dalen, wat is dat dan?

Oké, die pieken zien we. Maar er zijn ook sterke dalingen te zien. Wat zijn dat dan precies? Horecapersoneel, mensen in de zorg/onderwijs en ZZP’ers in het algemeen: sla deze alinea even over, want die dalen betreffen de pauzes. Dat is een moment dat je even niet hoeft te werken en een kop koffie en een broodje (kipcorn of viandel: het mag allebei) kunt nuttigen. Garages hebben gemiddeld pauze rond 10:30, 12:30 en 15:30.

Lees ook: Oeps: Deze frauderende APK-keurmeester werd door wel heel knullige fout betrapt

4 reacties op “De RDW heeft een simpel trucje bedacht tegen illegale APK’s (en dat blijkt heel effectief)”

  1. Bij de APK geldt simpelweg de regel dat een onderdeel dat niet verplicht is op een auto, maar wel aanwezig is, goed moet functioneren. Als het defect is en dit een gevaar kan opleveren voor de verkeersveiligheid of het milieu, kan dit alsnog leiden tot afkeuring.

    Voorbeelden hiervan zijn: Mistlampen, trekhaak, ruitenwissers achter, enz.
    Allemaal niet verplicht, maar als ze er zijn, moeten ze functioneren.

  2. Om onterechte afkeuring en onnodige kosten te voorkomen kun je beter naar een onafhankelijk apk station gaan zoals apk nito

  3. Mistlampen zijn niet verplicht aan de voorzijde van de auto, maar als ze er op zitten, moeten ze het wel doen en dus zonder gebreken of scheuren in het glas.

  4. Ik heb een andere ervaring bij de ene keer dat ik een afkeur had. Een nieuwe auto met een klein scheurtje in het glas van de mistlamp. Is notabene niet eens verplicht om die op je auto te hebben, maar wel een afkeur bij de vakgarage die dat voor een fors bedrag voor je in orde kunnen maken.
    Geeft toch wel te denken…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *