
Aan het einde van het jaar van vorig jaar hadden we een overzichtje met dingen die gaan veranderen met de APK. Je moet nog steeds geregeld je (oudere) auto laten keuren om te zien of deze nog veilig kan deelnemen aan het verkeer. Misschien wel de belangrijkste maatregel is dat een garage niet zomaar twintig goedkeuringen tegelijk kan afmelden. De vraag is natuurlijk: werkt de maatregel tegen de illegale APK?
Eerst even een klein beetje achtergrondinformatie. Per keuring moet er nu minimaal vijf minuten tussen zitten. Als je twintig APK hebt gedaan, kun je die niet alle twintig tegelijk ‘afmelden’. Vorig jaar kon dit nog wel. Waarom mag dit niet meer? Het is de bedoeling dat je na elke APK de betreffende auto afmeldt. Dit zorgt er meteen voor dat het steekproefsysteem beter werkt.
Het gaat hier om APK-afmeldingen. Let wel: een afmelding is niet hetzelfde als afkeur. Als een auto is gekeurd, wordt deze afgemeld. In het geval van een steekproef komt er een inspecteur van de RDW om te kijken of de APK goed is verricht. De RDW had veel last van bedrijven die auto’s afmelden voor de APK zonder ze überhaupt gezien te hebben. Deze auto’s werden vaak met z’n alle tegelijk afgemeld op momenten dat de kans op een steekproef klein was.
Hoe effectief is de nieuwe maatregel tegen illegale APKdan?
Nou, behoorlijk effectief. Kentekengoeroe Jasper Verweij van Kenteken.tv laat op zijn LinkedIn-pagina weten dat de pieken (dus veel afmeldingen tegelijk) er nu uit zijn. Voorheen zag je een enorme piek met ‘afmeldingen’ voor de APK tussen vier en vijf. Veel garages gooiden net voor sluitingstijd nog even snel alle APK’s eruit (met wellicht een paar illegalen) omdat de kans opeen steekproef tegen het einde van de dag kleiner was.
Mede dankzij dit soort praktijken kon je op afstand, tegen betaling, een APK krijgen voor auto’s die het absoluut niet verdienden. In plaats van een oplopende piek, lopen de afmeldingen nu in 2025 juist af. Een andere piek rond de lunch. Wellicht om een aantal auto’s nog even snel af te melden om daarna een broodje kaassoufflé en gehaktstaaf soldaat te maken. Die enorme piek is er compleet uit, bijna twee maanden na de invoering van de nieuwe regel.

Naast die pieken zijn er dalen, wat is dat dan?
Oké, die pieken zien we. Maar er zijn ook sterke dalingen te zien. Wat zijn dat dan precies? Horecapersoneel, mensen in de zorg/onderwijs en ZZP’ers in het algemeen: sla deze alinea even over, want die dalen betreffen de pauzes. Dat is een moment dat je even niet hoeft te werken en een kop koffie en een broodje (kipcorn of viandel: het mag allebei) kunt nuttigen. Garages hebben gemiddeld pauze rond 10:30, 12:30 en 15:30.
Lees ook: Oeps: Deze frauderende APK-keurmeester werd door wel heel knullige fout betrapt
Wanneer een steekproef komt en hier een melding van komt, kun je het kenteken gewoon verwijderen en/of veranderen. De steekproef gaat dan vaak gewoon niet door. Als jouw garage regelmatig steekproeven krijgt dan hebben ze je op de korrel 😉 eenvoudig systeem en zal nog altijd een eenvoudig te omzeilen systeem blijven. JDCars
> Hoe komen jullie tot de conclusie dat een melding tussen 4 en 5 wordt gedaan om inspectie te omzeilen?
Dat is gewoon boerenverstand en hoeft ook niet bewezen te worden, want er is geen directe beschuldiging aan een specifieke garage.
Het kan natuurlijk dat je alles opspaart tot het laatste moment omdat je daar fijn vindt. Nou, dat mag blijkbaar niet meer.
Feit is dat er voertuigen goedgekeurd worden die niet door een inspectie komen. Het tegelijk afmelden tegen sluitingstijd en dat nog het liefst door de gehele branche is een middel om de kans te verkleinen dat er een inspecteur kan komen.
De vraag moet zijn… Wat is het reële bezwaar van een bona fide garagist om een tijd te laten tussen afmeldingen als hiermee kan worden voorkomen dat inspecties onmogelijk worden gemaakt?
Een bona fide garagist zou zich niet eens aangesproken voelen en deze maatregel alleen maar aanmoedigen.
Ik vind dit artikel nogal suggesties. Het laat mogelijkheden zien waarop je misbruik zou kunnen maken.
Ik vind dat je moet kunnen aantonen dat er auto s zonder Apk worden afgemeld.
APK KEURING OF RDW STEEKPROEF is en blijft, OF BLIJVEN EEN MOMENT OPNAMEN!!! ZEER UITZONDERLIJK, MAAR eventuele kan je niet tot nauwelijks uitsluiten!!! Alleen beperken tot!!!
Zijn apk regels internationaal gelijk? Bv Europees?
De regelgeving voor de Apk is online in te zien via https://www.rdw.nl/handboeken
Hier staan de eisen in en de wijze waarop gecontroleerd dient te worden
@karin als de remvertraging goed is en niet teveel remverschil geen lekkage/corrosie en de remmen vrijlopen is het goedkeur je kan nog een adviespunt opgeven over verregaande slijtage remdelen maar daar blijft het bij.
Zodra metaal op metaal afkeur maar dat houdt in met nog 1 mm remvoering zonder bijgeluid goedkeur
Even voor alle duidelijkheid een afkeur zonder afgemeld en zonder rdw afkeurbewijs is géén apk er hoeft dan ook niet voor betaald te worden!!
(Inmiddels gepensioneerd apk keurmeester maar nog altijd up-to-date want het bloed kruipt…)
@Karin Hendriks,
Volgens mij wordt tijdens de APK alleen een remproef gemaakt. Dus als de auto op dat moment goed remt (en dat kan ook met remblokken die bijna op zijn) is dat geen afkeur. Dat is remmen blijkbaar dermate versleten waren zegt meer over het onderhoud welke op de auto is uitgevoerd, of juist niet. De fout die bijna alle niet-wetende maken is dat een APK niets met onderhoud te maken heeft. Dit is de meest grote fout die men maakt. Vaak hoor je ook “ach, hij is toch goed gekeurd? Wat kan d’r dan mis mee zijn”
Hahaha, je moest eens weten. Maar goed, dat is helaas vaak onwetendheid of zuinigheid. Een auto GOED onderhouden kost nou eenmaal (vaak een hoop) geld. Dit zijn keuzes😉
Valt de ruitenwissers ook onder de keuring
Met een kleurtje zeker
Mistlichten moeten werken als ze aanwezig zijn. Een kapot glas of lampje eruit halen is dan gewoon afgekeurd.!
Geen afkeur als er compleet geen mistlichten aanwezig zijn, maar let wel, dan ook géén schakelaar in de auto die het mistlicht aan/uit zet.
Kom al vele jaren bij zelfde zelfstandige APK garage tot vorig jaar. Afgekeurd op lekkende remleiding links voor en poreuze band (met schroevendraaier in zitten peuteren (zelf gezien)) steekproef hetzelfde resultaat. Alleen remleiding rond €700 + werkloon olie etc. Andere garage laten kijken remleiding? Niks mis mee, wel lekkage hnl- olie “in reservoir” Citroen, band ook niks mee ok tot aan karkas beschadigd “gemaakt”
Ander keursstation “prima wagen niks mis mee”
Een keer raden wat ik denk over keursstation EN RDW
Mistlampen is geen verplicht licht dus hoeft het niet te werken als het erop zit.zidra ze werken moeten ze pas goed werken
Hoe komen jullie tot de conclusie dat een melding tussen 4 en 5 wordt gedaan om inspectie te omzeilen? Dat vereist toch wel een goed onderzoek. Ik kan me prima voorstellen dat monteurs de hele dag sleutelen en dan aan het eind van de dag hun administratie bijwerken. Idem voor de lunchpauze. Ik ben heel benieuwd naar het onderliggende onderzoek…
we hebben in januari een auto gekocht die die dag gekeurd was en een steekproef gehad en wederom goed gekeurd..de andere dag ging de rem piepen en bleek hij al op de schijf te zitten en zo niet veilig meer was..de verkoper was natuurlijk niet thuis maar hoe kan het dat hij ook door de steekproef is gekomen
Ik ga altijd naar een onafhankelijk keuringsstation aangezien de verschillende bedrijven je meteen meerdere dingen willen aansmeren terwijl dat helemaal nog niet nodig was, bedragen van al snel meer dan 700€ voor een remschijf en een remklauw, geen beurt. De eigenaar van dit keuringsstation is eerlijk, als het gewoon niet goed is afkeur, bij een kapot lampje wil hij dit nog wel vervangen. Waar je je auto laat repareren maakt hem niet uit, zolang het goed gebeurt,
Het is als zoveel dingen in Nederland een verdienmodel geworden, compleet doorgeslagen.
Het oudste wagenpark van Europa natuurlijk niet voor niets de melkkoe word tot de laatste druppel leeg getrokken.
Nogmaals zoals zoveel dingen.
@ReneT: dat is toch logisch? Een mistlamp met beschadigd glas geeft een verkeerd lichtbeeld. Ik kan me hooguit voorstellen dat je de lampjes eruit mag halen, zodat je er niemand mee kunt verblinden. Of beter wellicht: kabeltje losmaken, zodat het duidelijk buiten werking is.
Kleurende moet natuurlijk keurende zijn.
Eigenwijze autocorrectie…
Artificial Stupidity…
Is wel degelijk afkeur, lichtarmaturen mogen niet dusdanig zijn beschadigd of bewerkt dat het de functie benadeeld
Onafhankelijke keurstations bieden je bij afkeur enkele weken tijd om het gebrek te herstellen, waarna de auto gratis herkeurd wordt.
Eerlijker kan niet.
Ik heb een keer een poging tot oplichting door een kleurende garage meegemaakt. Een raming van €700,- voor een onnodige reparatie ZONDER bewijs van afkeur. Ik ben direct naar de VETOS gereden, waar de Toyota twee en een half uur werd goedgekeurd. Ik heb hun direct de extra omzet van een olie verversing gegund. Alle lof voor Gerald Tromp. Hij heeft het niet voor niets vaak zo druk dat hij mijn auto niet in de laatste week kan keuren. Maar dat ligt aan mijn eigen uitstelgedrag, niet aan hem.
Om mijzelf te wapenen tegen oplichting, ga ik dan naar een onafhankelijk keurstation. De Toyota is na het voorval nog 4 jaar op een rij onafhankelijk goedgekeurd, hetgeen de oplichting bewijst.
Eerlijke garagehouders moet je met een lampje zoeken.
Is niet waar, geen idee waar je deze info vandaan hebt maar is klinkklare onzin. Het zit iets genuanceerder in elkaar en er is geen zoals jij zegt een ‘simpelweg’ methode om te keuren. Ik ben 17 jaar keurmeester by the way
Mistlampen moeten een gelijk lichtbeeld geven. Dus als 1 lampje stuk is kun je die vervangen óf het andere lampje verwijderen. Dan is het weer in orde voor de APK (want geen beeld is ook gelijk beeld). Achterwisser hoeft het niet te doen. Wordt niet eens gecontroleerd.
Bij de APK geldt simpelweg de regel dat een onderdeel dat niet verplicht is op een auto, maar wel aanwezig is, goed moet functioneren. Als het defect is en dit een gevaar kan opleveren voor de verkeersveiligheid of het milieu, kan dit alsnog leiden tot afkeuring.
Voorbeelden hiervan zijn: Mistlampen, trekhaak, ruitenwissers achter, enz.
Allemaal niet verplicht, maar als ze er zijn, moeten ze functioneren.
Om onterechte afkeuring en onnodige kosten te voorkomen kun je beter naar een onafhankelijk apk station gaan zoals apk nito
Mistlampen zijn niet verplicht aan de voorzijde van de auto, maar als ze er op zitten, moeten ze het wel doen en dus zonder gebreken of scheuren in het glas.
Ik heb een andere ervaring bij de ene keer dat ik een afkeur had. Een nieuwe auto met een klein scheurtje in het glas van de mistlamp. Is notabene niet eens verplicht om die op je auto te hebben, maar wel een afkeur bij de vakgarage die dat voor een fors bedrag voor je in orde kunnen maken.
Geeft toch wel te denken…