De laatste keer dat Maserati een motor gebruikte die enkel en alleen voor Maserati was, was in 2001. Dat was de 3,2-liter V8 die sinds 1998 in de 3200GT lag. Nu komen ze terug met de Nettuno, een V6 die niemand anders mag gebruiken. Voor de gelegenheid haakten ze Dallara aan (die ook de koolstofvezel monocoque van de Alfa 4C maakte) om er een volledig koolstofvezel body omheen te bouwen. Aanschouw de Maserati MC20.
De 3,0-liter V6 produceert 630 pk en 730 Nm. Voor wie geen math-verslaafde is: dat is dus meer dan 200 pk per liter, wat vrij serieus is. Een achttraps automaat mag het vermogen verwerken en uitspugen richting de achterwielen. Er zijn zes leuke versnellingen en twee overdrives, zodat je comfortabel naar Monaco en terug kunt rijden. De Maserati MC20 schiet in minder dan 3 seconden naar de 100 km/u en bereikt een top van ruim 320 km/u.
Koolstof-keramische remmen en 20-inch wielen zijn standaard. Overigens is de Maserati MC20 niet de vedergewicht die je zou verwachten. Hij weegt 1.470 kilo, wat net 5 kilo zwaarder is dan een Ferrari 488 GTB en meer dan 100 kilo zwaarder dan een McLaren 600LT. Binnenin is het een simplistische bedoening, net als in de Alfa Romeo 4C. Er zijn twee 10,25-inch schermen en verder weinig poespas. Voor de lange ritten is er een aardig Sonus Faber-audiosysteem met twaalf speakers.
Een elektrische Maserati MC20
Van de Maserati MC20 komt naast een coupé en een cabrio met een V6 ook een volledig elektrische variant. Deze zal nog sneller naar de 100 zoemen, in 2,8 seconden, en in slechts 8,4 seconden van 0 naar 200 vliegen. De actieradius is ongeveer 378 kilometer. Zaken als een MC20 Trofeo of een hybride aandrijflijn zijn niet uitgesloten. Oh, en voor we het vergeten: MC20 staat voor Maserati Corse 2020. Voluit heet ie dus de Maserati Maserati Corse 2020. Een soort ‘APK-keuring’: een beetje dubbelop. Maar het is een Italiaanse auto, dus het mag.
Reacties