Spyshots en sportwagens. Twee dingen die bijna net zo oud lijken te zijn als de autoindustrie zelf. Maserati combineerde deze twee dingen in hun laatste bizarre persbericht over een nieuw Maserati-prototype. Blijkbaar was het na de bedtijd van de autospotters, want ze hebben hun eigen spionagefoto’s gemaakt. Wat we hier zien is blijkbaar het eerste ‘proefkonijn’ voor de ontwikkeling van de nieuwe motor en aandrijflijn.
Het enige wat ze ons nog vertelden is dat de auto ergens in mei 2020 af zal zijn. Nog zeker een half jaar wachten dus. Het is niet helemaal duidelijk waar de auto zelf voor staat. Het Maserati prototype ziet er een beetje uit als het exotische nageslacht van een Dallara Stradale en de stervende Alfa Romeo 4C. Hij oogt gespierd, robuust en erg opwindend. De meest opwindend gevormde Maserati sinds de glorieuze, op de Ferrari Enzo gebaseerde, MC12 hypercar. En dat zegt een hoop.
Het Maserati-prototype krijgt een nieuwe aandrijflijn
Maar geeft dit echt goed aan wat we in mei kunnen verwachten? Daar zijn we niet zo zeker van. Maserati beweert maar al te graag dat dit prototype niet meer is dan een lastdier voor het testen van een nieuwe aandrijflijn. Daarbij is de productie van de 4C onlangs stopgezet, net als die van de Maserati GranTurismo. Wij hebben zo’n gevoel dat het automerk met dit Maserati-prototype de aandacht wil trekken van de fans die snel enthousiast worden.
‘De experimentele voertuigen zijn uitgerust met een nieuwe aandrijflijn, die geheel ontwikkeld en gebouwd is in de Maserati-fabriek. Die aandrijflijn wordt de voorvader van een nieuwe generatie motoren die enkel worden ingezet voor voertuigen van ons merk’, zegt Maserati in een statement. ‘De data die wij verzamelen door de kilometers die onze testvoertuigen afleggen, gebruiken wij om onze prototypes te verbeteren en om het laatste deel van de carrosserie en mechaniek te ontwikkelen’.
Laten we dat even voor je vertalen. De motoren van Maserati zullen niet langer van Ferrari komen en worden geheel ‘binnenshuis’ ontwikkeld. Geruchten suggereren dat we hier kijken naar zescilinders. En dat de opvolger van de GranTurismo volledig elektrisch wordt en dus niet deze motor krijgt. Maserati noemt de auto een ‘supersports-model’ en dit Maserati-prototype impliceert dat hij een middenmotor gaat krijgen. Ofwel: wat moet je met een persbericht dat meer vragen oproept dan het beantwoordt..?
Chris heeft op 22 november 2019 geschreven:
De velg linksvoor lijkt precies op een veel door Alfa Romeo gebruikte velg, het zou ook heel goed een opvolger van de Alfa Romeo 4C kunnen zijn (die wordt namelijk bij Maserati gebouwd).