Iedereen die de F1 een warm hart toedraagt, kreeg vreselijke beelden te zien vlak na de start van de GP van Groot-Brittannië. Zhou Guanyu kwam op hoge snelheid los van de grond en eindigde na een aantal koprollen in de hekken. Hij kwam er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf. Volgens de Max Verstappen komen er vanaf 2024 alleen maar crashes bij.

Vanaf dan wil de FIA afscheid nemen van de bandenwarmers in de F1. Die dekens zorgen ervoor dat de banden het lekker warm hebben waardoor ze sneller op bedrijfstemperatuur zijn. Voorheen zat er geen maximum aan de temperatuur in de dekens. In 2021 werd bepaald dat de bandenwarmers maximaal 100 graden Celsius mogen zijn. Dit jaar is dat al verlaagd naar 70 graden.

Verstappen is geen voorstander

Voor volgend jaar zakt de temperatuur met 20 graden alvorens de bandenwarmers verbannen worden uit de pitboxen. Tijdens de bandentest van Pirelli in Amerika waren de banden al opgewarmd tot maximaal 50 graden. Verstappen was hier niet over te spreken. ‘Het was niet leuk. Ik reed op 50 graden denk ik, en ik spinde al bijna in de pitstraat’, zegt hij tegenover onder andere Racingnews365.

‘Natuurlijk, ik had de hardste compound, maar ik denk dat er veel meer bij komt kijken. Als we de bandenwarmers toch al hebben, waarom gebruiken we ze dan niet gewoon maximaal?’, vraagt Verstappen zich af. De FIA wil van de warmtedekens af door hun klimaatplannen. In 2030 moet de F1 CO2-neutraal zijn en de bandenwarmers zouden teveel energie verbruiken.

‘Heel veel crashes’

Toch weet Verstappen zeker dat het verbannen van de bandenwarmers geen optie is voor de F1: ‘Ik denk dat we heel veel crashes gaan krijgen. Dat weet ik nu als je het vergelijkt met wat we nu hebben. Maar ja, het is moeilijk. De bandendegradatie zal er helemaal door veranderen omdat de banden heel koud zijn. Je gaat veel glijden in de eerste paar ronden.’

De tweevoudig wereldkampioen denkt dat de test in Amerika ook geen representatief beeld geeft van de problemen die komen kijken bij koude banden: ‘Austin is een een baan waar je makkelijk de banden “aan kan zetten” door de hogesnelheidsbochten. Als je naar een stratencircuit gaat of naar Monaco, duurt het de halve race voordat je temperatuur in de banden hebt.’

Daar zal dus het dilemma liggen voor Pirelli: hoe gaan ze banden maken die het ook goed doen onder F1-auto’s zonder voorverwarming? Wellicht dat het probleem ook niet zozeer bij de banden ligt, maar eerder bij de bandendekens zelf. Met de middelen uit de F1, zou je zeggen dat het ontwikkelen van bandenwarmers op duurzame energie geen moeilijke opgave is.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)