Van harte excuses dat we héél oud nieuws in de titel zetten. We komen zo tot de echte actualiteit, beloofd. Maar we denken dat er een hoop mensen zijn die dit niet weten en het misschien toch interessant vinden. En anders zijn er altijd mensen die verontwaardigd reageren in de comments, wat zorgt weer voor een groter bereik van dit bericht en dan kunnen wij weer verse appeltaart betalen. Maar niet eentje met te veel krenten. We zijn heel transparant over onze motieven.

We dwalen af, maar anders komen we niet aan het minimale aantal woorden. In Oostenrijk kennen ze al bijna 20 jaar de zogenoemde Immissionsgesetz-Luft, afgekort IG-L. Dit is een maatregel waarbij de snelheid op de snelweg omlaag gaat om de luchtkwaliteit te verbeteren. Op sommige stukken snelweg geldt er een permanente maximumsnelheid van 100 km/u vanwege de IG-L en op andere stukken wordt de snelheid omlaag gebracht op momenten dat dit nodig is.

Sinds 2019 is er een uitzondering voor bestuurders die een elektrische auto of een waterstofauto rijden. Deze mogen de borden met ‘100’ negeren als er ‘IG-L’ onder staat en gewoon 130 km/u rijden. Deze auto’s stoten lokaal immers niets uit, en zullen op die specifieke plek geen CO2 uitstoten. Fijnstof van de banden is een ander verhaal. Het grappige is dat iedereen met een elektrische auto weet dat je liever geen 130 km/u rijdt: er blijft weinig over van je bereik.

De IG-L is aan het verdwijnen in Oostenrijk

Stiermarken is de eerste deelstaat die de IG-L afschaft. Alle auto’s mogen hier weer permanent 130 km/u rijden. Het gaat om de A2 richting Hongarije en de A9. In 2006 werd daar de eerste IG-L ingevoerd en door de jaren heen werd op 94 kilometer de snelheid verlaagd naar 100 km/u. Naar verwachting wordt de wijziging de komende weken doorgevoerd. In andere deelstaten blijft het snelheidsverschil tussen benzineauto’s en EV’s nog even.

Lees ook: Man tankt 700 liter bij onbemand tankstation en vertrekt zonder te betalen

De motivatie om IG-L op te heffen is bijzonder; sinds 2020 zou de luchtkwaliteit op de snelwegen met IG-L in orde zijn geweest. Volgens tegenstanders is dit vergelijkbaar met het opheffen van het rookverbod in restaurants omdat de luchtkwaliteit daar nu goed is. Je zou kunnen zeggen dat de maatregel effectief is en juist gehanteerd moet worden.

17 reacties op “In dit Europese land mogen elektrische auto’s 130 rijden, maar benzineauto’s slechts 100 km/u”

  1. John mooi verhaal lekker kort ook, steek die elektrische stront zooi maar in je…………..!
    Diesel for ever bitch…

  2. John K, die minimale extra uitstoot van de banden staat in geen verhouding met de uitstoot van CO2 en NOx van verbrandingsmotoren. Dit is een non-argument.

  3. Ik vind het al jaren een goede manier voor Nederland om elektrische auto’s te stimuleren, zonder dat er een hele bak subsidie naar toe moet. Zeg gewoon dat elektrische (en waterstof) auto’s gewoon 130 mogen op de snelweg.
    Nederland kunnen we zonder problemen doorkruisen zonder te moeten laden en we crossen al jaren met gemak door heel Europa heen, want er staan overal snelladers en superchargers.
    Ok, je moet niet zo’n Audi E-Tron kopen, want dan doe je inderdaad 16 uur over een skitripje naar Oostenrijk. Maar met de Tesla (gekocht ruim voordat Elon gek werd) doen we er een normale reistijd over, met een paar stopjes voor onszelf en de hond om te plassen, koffie en de auto ff te laden.

    Leuke anekdote: de eerste keer naar Oostenrijk was dit het ritme: stoppen, auto aan de supercharger, naar binnen lopen, naar het toilet, daarna naar de bar om koffie te bestellen en zitten om de koffie op te drinken. Dat ging echter niet, want voordat we de koffie hadden was de auto al vol. Dan moest er dus iemand naar buiten om de auto van de lader af te halen te verplaatsen.
    Het schema is nu dus: auto aan de lader, naar binnen naar de bar lopen, koffie bestellen, naar het toilet om te plassen, terug naar de bar want dan is je koffie wel ongeveer klaar, koffie opdrinken en terug naar de auto.

    En je kunt nu voor een leuke prijs een tweedehands Tesla (of een ander merk) kopen. Als je dan even meerekent dat er echt veel minder onderhoud aan zit ( ook de bandenslijtage is niet meer dan normaal, MITS je jouw eigen voet op het gaspedaal onder controle houdt), en een stekker in een stopcontact per km (uitgezonderd belachelijk dure laadpalen) veel goedkoper is dan benzine tanken (koop er een paar zonnepanelen bij als je kan), het niet stinkt, je handen niet onder de benzine of diesel zitten, je auto veel minder herrie maakt EN je misschien ook gewoon 130 mag, dan is een elektrische auto echt zeer interessant.

    Als je hier eenmaal aan gewend bent dan wil je echt geen benzine of diesel auto meer, zeker/ook niet voor de lange afstand.
    We zijn de afgelopen tijd 3x naar Zuid Frankrijk gereden en 1x naar Oostenrijk/Noord Italië om te gaan skieen, en dat gaat over echt allemaal uitstekend.
    Alleen onze reisgenoten zijn soms wat te traag 😉.

  4. Okay geen uitstoot qau uitlaat. Maar waar nooit over gesproken word en echt slecht voor het milieau is de banden slijtage en wat de fijnstof (die veel groter) doet met mens en milisu.Gezien EV veel zwaarder zijn en een snellere accelatatie hebben zal dit bij hogere snelheden ook toe nemen

  5. 130 km/h is echt geen enkel probleem. Het bereik loopt zeker wat terug maar de laadsnelheden zijn dermate hoog dat dat echt geen enkel punt is. Vorige maand ruim 1000km electrisch teruggereden vanuit Oostenrijk naar Nederland en was slechts 15-20 minuten later thuis dan mijn vrienden die het op benzine hadden gereden. Uiteraard moesten wij een paar korte pitstops inlassen. Maar mensen moeten ook naar de wc en wat eten. Ik snap dat mensen misschien liever 10 uur non-stop door dieselen. Deed ik vroeger ook. En dat zal heus nog wat sneller zijn. Maar de horrorverhalen zijn echt niet meer aan de orde tegenwoordig. En daar komt bij dat ik ’s ochtends de ramen nooit hoef te krabben en meteen in een warme auto stap. En me geen zorgen hoef te maken om vol gas te geven bij een koude motor. Maar goed, ieder het zijne.

  6. Met die grote energieslurpers zoals audi etron vw id 3 is 130 zeker beroerd voor je bereik maar prima te doen met een tesla model 3 hoor superzuinig qua stroomverbruik ook bij 130 kmp/u

  7. Dat klopt, maar het bevredigd de gemiddelde petrolhead als dit iedere keer beweert wordt, gewoon overheen lezen dus…

  8. Da’s vreemd, ik ben 2 weken terug nog elektrisch aan 130 km/u door Oostenrijkse ig-l zones gereden en ik had allerminst een probleem met het bereik.(en het betreft nochtans een trip van meer dan 1000km enkel in totaal)
    Mooi voorbeeld van sensatiejournalistiek.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *