Bijgekomen van de teleurstelling dat we geen 130 km/u gaan rijden op de snelweg A2? Temper nog eventjes je verwachtingen voor andere snelwegen. Oud-minister Johan Remkes adviseert het kabinet om overal een snelheid van 100 km/u door te voeren. Het resultaat hiervan zou een kwart minder stikstof zijn, volgens Milieu Centraal.
Maar het kan nog rigoureuzer. Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee denkt dat het beter is om overal 90 km/u in te voeren, want dat zou voor de minste files zorgen. ‘Dat is de ideale snelheid om zoveel mogelijk auto’s over een snelweg te laten rijden’, zegt de hoogleraar tegen het AD.
Voordat iedereen begint te joelen, hebben we een dilemma voor je. Zou je het oké vinden om overal 90 te rijden, als dat zou betekenen dat je nooit meer in de file zou staan? Misschien went het wel. Of zou de aandacht verslappen en de kans op ongelukken (en daarmee files) toenemen?
Mocht het echt zo ver komen dat we 90 km/u moeten gaan rijden op de snelwegen, dan mogen ze opschieten met autonome functies in auto’s. Qua tijdswinst maakt het niet veel uit of je 100 of 90 rijdt op de snelweg, maar het voelt vooral zo geestdodend. Als de mens zo geduldig was, dan hadden we nu ook nog allemaal GPRS-internet.
Alex heeft op 15 april 2022 geschreven:
Er is al bijna niemand die nu zich aan de 100 Km regeling houd, al helemaal niet ‘s morgens vroeg op de delen waar het moet.
Alleen in de traject controles weten we de teller op 100 km/uur te houden..
Zeggen dat 90 km overal een oplossing is voor een wereld wijd probleem. Doe toch is normaal man.
Iedereen verbieden om auto te rijden.. Kijk dat lost ook veel op..
Maar wees is serieus dergelijke ideeën zijn onhaalbaar in de moderne wereld.
Mensen moeten hierin dit speldenprik landje is stoppen met van de onzinnige ideeën te opperen.
Pieter heeft op 25 september 2019 geschreven:
Ja hoor, we gaan in nederland 90 rijden en in ons buurland wat vele malen groter is mogen ze zo hard gaan als ze willen. Tuurlijk, die stikstof vandaar komt echt niet onze kant op gewaaid hoor…. Lekker kortzichtig. Mensen beter leren rijden en vooral anticiperen. Dat laatste is hetgeen waar heel veel mensen moeite mee hebben. Gewoon simpel om je heen kijken naar je mede weggebruikers (daar zijn die spiegels voor). Als je geen files wil dan moet je vooral vol gaan inzetten op autonoom rijden denk ik. Dan vermijd je een hoop menselijke fouten. Kan de snelheid ook omhoog ipv naar beneden (want tegen die tijd rijden we allemaal electrisch)
Tom heeft op 24 september 2019 geschreven:
Als je nou mensen gewoon beter opleid, in plaatst van iedereen (dus ook de mensen die wél kunnen rijden) zachter gaat laten rijden…
Ik rijd ongeveer 2500km per WEEK, ik zie zat mensen voorbij knallen of juist niet, die hun rijbewijs bij een pakje boter hebben gekregen.
Ik denk dat als je een bepaald type van de wegplukt en in een trein vervoert, dat het veel relaxter wordt op de weg.
Rob heeft op 23 september 2019 geschreven:
Ik vind het logischer dat wanneer je meer verkeer over dezelfde weg moet afvoeren, de snelheid (van iedereen) omhoog moet.
Meer verkeer lagere snelheid verstopt het alleen maar
WDoldersum heeft op 23 september 2019 geschreven:
Nee nooit doen gewoon 160 haan hoden
Hans Hartwig heeft op 23 september 2019 geschreven:
Volgens mij passen er net zoveel auto’s op een stuk snelweg bij 90 als bij 240. Kwestie van opletten.
Corné de Vries heeft op 23 september 2019 geschreven:
In friesland hebben we toch nooit files, dus maakt t ook geen zak uit
Kakker heeft op 23 september 2019 geschreven:
Beter niet m’n vaders Porsche is dan voor niks gekocht