TopGear stapt net uit de nieuwe Mazda CX-60. In ons komende nummer (eind deze maand in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Mazda CX-60
Uitvoering: e-skyactiv PHEV 327
Locatie: Estoril, Portugal
Weersomstandigheden: Best aangenaam, eigenlijk

Hé, is dat de duizendste facelift van de CX-5?

Nee! Dit keer niet. Mazda maakt er inderdaad gewoonte van om elk model bijna elk jaar een kleine opfrisser te geven, maar de Mazda CX-60 is helemaal nieuw. En dan bedoelen we ook echt: nieuw-nieuw.

Wat maakt de Mazda CX-60 zo nieuw?

De Mazda CX-60 is (in ieder geval voor Europa) het nieuwe vlaggenschip van het merk. De motor ligt niet dwars onder de motorkap zoals bij de meeste modellen, maar in de lengte. Er komt zelfs een achterwielaangedreven versie met een zes-in-lijn. Eigenlijk is het gewoon een heel grote MX-5, maar dan twee keer zo zwaar en met meer deuren.

Een grote SUV met een zescilinder, klinkt duur

De prijzen van de zes-in-lijn zijn nog niet bekend, maar waarschijnlijk kun je het als Nederlander beter houden bij deze PHEV. Het is de eerste plug-in hybride en de aandrijving komt van een viercilinder benzinemotor met een elektromotor tussen de transmissie en de brandstofmotor.

Eerst lekker maken met een zescilinder en dan met een hybride aankomen…

Deze Mazda CX-60 PHEV is wel mooi de krachtigste productieauto van het merk ooit. De elektromotor en de benzinemotor produceren samen 327 pk en 500 Nm. De 0-100-tijd is 5,7 seconden, mede dankzij vierwielaandrijving. Heel serieus dus.

En rijdt de Mazda CX-60 nog een beetje sportief?

De focus ligt wel heel duidelijk op de bestuurder. Zeker in de sportstand, als al het vermogen met genoeg urgentie beschikbaar is, rijdt het voor een SUV van 2.000 kilo vermakelijk. We betrappen het stuur zelfs op wat gevoel. De grote SUV zal je MX-5 niet vervangen, maar het bewijst maar dat het voor Mazda onmogelijk is om auto’s te bouwen die niet minimaal een beetje leuk rijden.

In de normale rijmodus en met een beheerst voetje, merk je eigenlijk nauwelijks dat je met meer dan 300 pk onderweg bent. Dan is het een redelijk soepele aandrijflijn, al merk je wel heel duidelijk wanneer de benzinemotor bijspringt.

Louter positief over de Mazda CX-60, dus?

De keerzijde is dat de sportieve vering wel aan de stevige kant is. Zeker als passagier is het soms wat te veel van het goede als het wegdek niet optimaal is. Er zijn bijvoorbeeld geen adaptieve dempers om het scherpe randje eraf te halen als het nodig is.

En verder?

We reden met preproductiemodellen, die nog kleine updates zullen krijgen. Zo maakt de elektromotor best wat geluid, zelfs bij stilstand. Het lijkt wel of de elektromotor stationair draait. Hier gaat Mazda nog naar kijken. De aandrijflijn komt zeker geen vermogen tekort, maar zo hier en daar wil hij nog weleens twijfelen en merkbaar overschakelen van puur EV naar de hybridestand.

Het interieur steekt strak in elkaar en ziet er wat ons betreft erg goed uit. Er zijn genoeg fysieke knoppen waardoor de hoofdfuncties makkelijk te bedienen zijn. Interessant is de gezichtsherkenning die aan de hand van de lengte en de positie van je ogen de stoel en het stuur voor je instelt. De Mazda CX-60 herkent je de volgende keer en zet hem weer op deze opgeslagen stand. 

Conclusie?

Het is een interessant ding, die Mazda CX-60. De in de lengte geplaatste motor maakt hem uniek en we zijn zeer benieuwd naar de zes-in-lijn. Bij de PHEV merk je niet zo gek veel van de plaatsing van de motor, mede omdat het een vierwielaandrijver is.

Het is een van de sportievere SUV’s als je hem vergelijkt met zijn concurrenten, maar hierdoor lever je wel iets in op comfort voor je passagiers. Daarbij moeten we wel zeggen dat de wegen in Portugal er wat minder strak bijliggen dan hier in Nederland. Plus: ze kunnen het preproductiemodel nog ietsjes bijschaven.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)