Nee, niet de RX-7 of de RX-8, maar dit. Dit is de krachtigste auto die Mazda ooit voor weggebruik produceerde. Maak kennis met de plug-in hybride Mazda CX-60, een grote SUV met vijf zitplaatsen. Onder z’n goed smoelende exterieur vinden we een in de lengte geplaatste 2,5-liter SkyActiv-G benzine-viercilinder, een 136 pk sterke elektromotor, een 17,8-kWh accu en een nieuwe achttraps automaat.
Dit alles schopt het tot 327 pk en 500 Nm en blijkt goed voor heel aardige prestaties. 0 naar 100 km/u duurt 5,8 seconden en de top is begrensd op net geen 200 km/u. Het opgegeven WLTP-verbruik blijft steken op 1,5 l/100 km (waarom ook niet) en de CO2-uitstoot is 33 g/km. Als je wilt, kun je op enkel elektriciteit zo’n 63 kilometer ver komen met maximaal 100 km/u. De Mazda CX-60 heeft vierwielaandrijving, maar in de basis is ie achterwielaangedreven. Dat moet haast wel iets zeggen over z’n dynamische insteek.
Zescilinders in de Mazda CX-60
Net als de andere aandrijfopties die eraan komen: twee zescilinder lijnmotoren (!) in de vorm van een 3,0-liter SkyActiv-X benzine en een 3,3-liter turbodiesel. Beide krijgen 48-volt mild-hybrideondersteuning en hebben niet per se AWD. Jazeker, een nieuwe achterwielaangedreven SUV met zes-in-lijn, dat we het nog mogen meemaken… Die SkyActiv-X-motor zou volgens Mazda overigens zeer efficiënt zijn en minder dan 140 g/km aan CO2-uitstoot laten noteren.
Lenig weggedrag en aandacht voor de bestuurder
De Mazda CX-60 staat op de nieuwe Multi-Solution Scalable Architecture van het merk, dat ook de basis zal vormen van andere toekomstige grote Mazda’s. Het biedt dubbele wishbone-ophanging vóór en een multi-link set-up achter, en zou bovendien ‘uitstekende’ stijfheid moeten bieden, zo wordt ons beloofd. De accu ligt laag tussen de twee assen en er is iets dat Kinetic Posture Control heet om de grote SUV met behulp van remingrepen leniger de bocht om te slingeren.
In het prachtig ingetogen interieur wordt de bestuurder via camera’s herkend en worden zaken als de stoel, stuur en spiegels automatisch aan zijn of haar postuur aangepast. In de bagageruimte past 570 tot 1.726 liter en uiteraard is er een complete verzameling veiligheidssnufjes aan boord. De Nederlandse prijslijst van de Mazda CX-60 begint bij 51.690 euro. Rond de herfst zou hij in de showroom moeten verschijnen.
Reacties