Kennelijk is er onder gezinnen met meer dan drie kinderen ineens een flinke behoefte om grote en prijzige crossovers te kopen. Langgerekte zevenzits softroaders schieten links en rechts als paddenstoelen uit de grond. Zelfs in de elektrische hoek zijn er al de nodige opties. Maar voor wie dat nog een brug te ver is, heeft Mazda nu deze troef in handen. Dit is de nieuwe CX-80.

De vijfzits CX-60 was Mazda’s eerste plug-in hybride en is sinds zijn marktintroductie bijgepunt en fijngeslepen op het vlak van onder meer onderstel en aandrijflijn. Deze 25 centimeter langere CX-80 profiteert daar meteen van. Het silhouet, met een lange motorkap en de cabine ver naar achteren, blijkt zich uitstekend te lenen voor een uitgestrekt dak en langere wielbasis. De CX-80 meet net geen 5 meter, maar komt bijzonder elegant over.

De derde zitrij in de Mazda CX-80

Binnenin is er keuze tussen zes of zeven zitplaatsen. Bij de eerste optie snijdt er optioneel een middenconsole door de tweede zitrij. De achterdeuren slaan met bijna 90 graden open en de stoelen (of bank) laten zich elektrisch wegklappen voor toegang tot de derde zitrij, die volgens Mazda bedoeld is voor mensen tot 1,7 meter lengte. Iets langer gaat ook nog, merken we als we er een momentje in klauteren. Zeker als ze op de tweede rij een beetje inschikken.

Afhankelijk van de uitvoering is het interieur mooi of schitterend aangekleed. De Takumi heeft bijvoorbeeld wit nappaleer, esdoornhout en Japanse Musubu-stiksels op het dashboard. Worden we heel blij van – althans, tot een koter z’n chocomel eroverheen proest. Je krijgt standaard een 12,3-inch display met Alexa-spraakbesturing, Apple/Android en ‘hybride navigatie’ (on- en offline). Er is airco met drie zones en zelfs de derde zitrij krijgt USB-C-aansluitingen.

Geen dikke diesel voor Nederland

Zoals gezegd biedt Mazda de CX-80 aan als plug-in hybride, maar er is ook een versie met een romige 3,3-liter zes-in-lijn dieselmotor. Wat denk je, komt die naar Nederland? Nee, precies. Gelukkig is het met de plug-in allerminst behelpen: 327 pk, 500 Nm en een 0-naar-100-sprint van 6,8 seconden zijn cijfers waarvoor geen familiebus zich hoeft te schamen. Er is intelligente vierwielaandrijving en iets dat Kinematic Posture Control heet (remhulp voor carrosseriestabilisatie in bochten). De CX-80 mag 2.500 kilo trekken en puur elektrisch rijden houdt hij tot een afstand van 53 kilometer vol.

De nieuwe CX-80 verschijnt binnenkort in de showrooms voor een vanafprijs die net even boven de 56.690 euro (50.090 euro in België) van de CX-60 zal komen te liggen.

Reacties

  • Mars heeft op 11 augustus 2024 geschreven:

    Ik zie uit naar een test met de cx80 phev ,hopelijk komt er ook een update betreft de cx60 daar deze start niet helemaal vlekkeloos was er er eea aangepast is

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)