Bewust en onbewust houdt Mazda de gemoederen bezig. Borrelt er niet ergens een gerucht op over de wankelmotor, gaat het volledig Arnold Schwarzenegger op de opmars van Skynet elektromotoren. Ditmaal is het een patent dat het internet ondersteboven zet. De benzinemotor met drie turbo’s zelf is eigenlijk nieteens het meest interessante.
Vertel eerst eens wat over die motor…
Op de website van het US Patent and Trademark Office duikt een tekening op van een benzinemotor met drie turbo’s. Twee daarvan vertrouwen op uitlaatgassen zoals een conventioneel slakkenhuis, met de toevoeging van een heuse elektrische turbo. Inderdaad: zoals een eerder concept van Volvo dat ook al deed. Het grote verschil is dat Mazda daar het moeilijk-uitspreekbare i-Eloop voor gebruikt. Het regeneratief remsysteem van Mazda is uniek omdat het gebruik maakt van een condensator, een elektrische component die in staat is tijdelijk grote hoeveelheden elektriciteit op te slaan. Volvo gebruikt de accu.
Oké, maar wat heb ik eraan?
De elektrische turbo elimineert (voor een groot deel) het turbogat wat ontstaat als de conventionele turbo’s nog geen uitlaatgassen krijgen. Ongetwijfeld zal het ook efficiënter en zuiniger zijn.
En wat is het interessante feitje?
De tekeningen tonen een motor voor een FR-lay-out. Ofwel: een auto met de motor voorin en de aandrijving naar de achterwielen. En een motor met drie turbo’s past niet in de visie van de MX-5. Een gedachtesprongetje naar de aankomende Mazda RX-9 is dan wel heel snel gemaakt. Of in ieder geval een andere soort sportauto. Een MX-9 zou dat dan moeten zijn, aangezien de ‘R’ voorbehouden is aan wankelbeesten.
Wanneer komt de motor?
Dat weet je nooit met patenten. Niet alle patenten halen namelijk het productiestadium. Het geeft in ieder geval wel aan dat Mazda druk bezig is in de keuken en er ongetwijfeld nog veel mooie dingen aan zitten te komen.
Via: RoadandTrack
Reacties