Mazda MX-30: elektrisch met stijl

Als Mazda met een elektrische auto komt, mag je iets bijzonders verwachten. En dat is de Mazda MX-30 dan ook geworden: bijzonder in alle opzichten

Mazda MX-30: elektrisch met stijl
Mazda MX-30: elektrisch met stijl
Mazda MX-30: elektrisch met stijl
Mazda MX-30: elektrisch met stijl
Mazda MX-30: elektrisch met stijl
Mazda MX-30: elektrisch met stijl
Mazda MX-30: elektrisch met stijl
Mazda MX-30: elektrisch met stijl
Mazda MX-30: elektrisch met stijl
Mazda MX-30: elektrisch met stijl
Mazda MX-30: elektrisch met stijl
Mazda MX-30: elektrisch met stijl
Mazda MX-30: elektrisch met stijl
Mazda MX-30: elektrisch met stijl
Mazda MX-30: elektrisch met stijl
Mazda MX-30: elektrisch met stijl
(advertorial)

Wie Mazda kent, weet dat ze daar altijd net wat langer nadenken om hun auto’s net dat beetje extra’s mee te geven dat ze zo van andere merken onderscheidt. En omdat de MX-30 hun eerste volledig elektrische auto is, werd dat streven zo mogelijk nóg belangrijker. Geen eenvoudige opgave dus. Maar wie de MX-30 bekijkt, kan maar tot één conclusie komen: het is Mazda wéér gelukt!

Bijzondere portieren

Neem alleen al die portieren. De achterste exemplaren openen in de ‘tegengestelde’ richting. Dat oogt niet alleen fraai, maar maakt de instap naar het ruime interieur ook nog eens een stuk eenvoudiger.

Het interieur is sowieso één groot bewijs van het excellente vakmanschap van de Mazda-ingenieurs en -designers. De voorstoelen zijn verder uit elkaar geplaatst, wat niet alleen ruimte schept, maar ook de interactie met mensen op de achterbank vereenvoudigt. Die achterbank is trouwens zo ruim dat er drie volwassenen comfortabel kunnen zitten. Het ruimtegevoel wordt nog verder vergroot door de zwevende middenconsole.

Bijzondere materialen

Mazda heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan, en dat vind je terug in het gebruik van bijzondere materialen. Wat dacht je van kurk, in de deuren en op de middenconsole? Of het ecologische kunstleder op de stoelen? En wie had gedacht dat de kunststof van de deurpanelen een eerder leven als petfles achter de rug heeft?

Maar ook in andere opzichten is de Mazda MX-30 een toonbeeld van het soort moderniteit waar je als bestuurder echt iets aan hébt. Neem het head-up display, dat belangrijke informatie op de voorruit projecteert. Zo kun je je ogen op de weg houden, zonder dat je ook maar iets ontgaat. Daarnaast is de MX-30 voorzien van radar cruise control en een rijbaanassistent, voor extra relaxed snelwegrijden. Uiteraard is de Mazda MX-30 volledig connected, zodat je hem bijvoorbeeld via je smartphone in de gaten kunt houden, of alvast kunt voorverwarmen.

Een speciale vermelding verdient het audiosysteem. De Mazda MX-30 is uitgerust met acht luidsprekers die perfect gepositioneerd zijn om het beste geluid en bereik te produceren voor het menselijk oor. Daar zitten hele studies achter!

Rijden als een Mazda

Elke Mazda is ontworpen om zijn bestuurder het gevoel van eenheid met zijn auto te geven. De MX-30 is daarop geen uitzondering: de puurheid van de rijbeleving staat voorop. En nog zo’n bewijs van het doordenken dat Mazda zo’n uniek merk maakt: waarom zou je altijd honderden kilo’s aan accu’s meeslepen die je 95 procent van de ritten niet gebruikt? Daar wordt een auto alleen maar zwaarder van, wat zowel het verbruik als het rijgedrag nadelig beïnvloedt. En dus heeft de MX-30 juist een wat kleiner accupakket, dat voor zo goed als alle ritten volstaat en de typische Mazda- rijbeleving garandeert.

First Edition

De First Edition is de eerste, gelimiteerde uitvoering van de Mazda MX-30. En zeer rijk uitgerust. Zo beschikt hij onder andere over 18-inch lichtmetalen velgen, adaptieve LED-koplampen en een achteruitrijcamera. Dankzij Electric G-Vectoring Plus ervaar je maximale controle wanneer je een bocht instuurt en het unieke audiosysteem met acht speakers maakt dat je je één voelt met de auto. Daarnaast kun je zonder meerprijs kiezen voor Ceramic Metallic lak.

Mazda MX-30: eigenlijk heel voordelig!

Het allermooiste is misschien wel dat als je hem nu bestelt bij de Mazda-dealer, je nog dit jaar in de extra royale ‘First Edition’-uitvoering rijdt voor slechts € 33.990, of € 375 per maand met Mazda Private Lease. Snel zijn: deze actie is alleen geldig in de maand september! En vergeet niet: met een elektrische auto als de Mazda MX-30 kom je nooit meer bij een tankstation. Dat wil zeggen: alleen voor koffie of een snack – niet voor die dure benzine. En dat soort besparingen loopt snel op!

Trouwens: koop (of private lease) je een Mazda MX-30, dan kun je ook aanspraak maken op de € 4.000 aanschafsubsidie. Zakelijk rijd je hem met 8% bijtelling al vanaf € 82 per maand in 2020.

Maar doe vooral jezelf een lol en ga eens een proefrit maken in een Mazda MX-30. Wij kunnen je nog zo veel vertellen – als er één is die je moeiteloos kan overtuigen, is het de MX-30 zelf. Boek een proefrit en ervaar het zelf!

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws