De Chicago Motor Show van 2019 staat op het punt om los te barsten – en dat betekent dat de Mazda MX-5, die op de show van 1989 onthuld werd, zijn 30e verjaardag viert. Aanschouw het feestnummertje: Mazda MX-5 30th Anniversary. Mazda bouwt 3.000 stuks en er komen er tien naar Nederland. Je moet snel zijn: in Amerika zijn alle 500 exemplaren al verkocht.

Waren er al eerder speciale anniversary-uitvoeringen?

De tweede generatie Mazda MX-5 (NB) is de minst spraakmakende van alle MX’jes – het is in feite een  zwaardere versie van de eerste generatie (NA) zonder de iconische klaplampjes. Eén uitvoering is daar de uitzondering op: de 10th Anniversary, ook wel liefkozend de ‘Tenny’ genoemd. Dat was de eerste van de feestnummers – en stiekem ook de beste.

Wat is er aan de hand met de Mazda MX-5 10th Anniversary?

De Tenny verdeelt de MX-fans in twee kampen. De ene helft is gek op de prachtige blauwe kleur van de NB en wil niets liever dan een van de 7.500 geleverde speciaaltjes met 1,8-liter motor, sperdifferentieel en zesbak. Het andere kamp vindt de blauwe softtop, blauwe stoelen, blauwe vloermatten, het blauwe stuur en de chromen velgen niet om aan te gluren.
De 20th Anniversary was een Mazda MX-5 van de NC-generatie en had weinig spannende kenmerken. Gelukkig is de nieuwe Mazda MX-5 30th Anniversary wél weer onderscheidend. Een blik op de Racing Orange-lak en de 17-inch Rays-velgen zegt genoeg. De kleur lekt volop door naar het interieur. Ja, dit is met recht weer een goede Anniversary-editie.

Welke motor ligt er in de Mazda MX-5 30th Anniversary?

Voorin ligt de 2,0-liter viercilinder met 184 pk en 205 Nm die niet al te lang geleden een update kreeg. Nog steeds zonder turbo, maar wel met een hoger maximaal toerental: 7.500 in plaats van 6.800 tpm. De zuigers verloren elk 27 gram, de krukas 41 gram, en er werd een nieuw vliegwiel gemonteerd. De wijzigingen maakten de motor een stuk levendiger. De prijzen van de Mazda MX-5 30th Anniversary voor Nederland volgen nog. Alle exemplaren voor Nederland hebben een softtop en niet het RF-klapdak.

Reacties

  • jan coppens heeft op 14 mei 2020 geschreven:

    wanneer is de 100 jarige versie verkrijgbaar?

    Reageer
  • vandenberghe heeft op 6 augustus 2019 geschreven:

    hoe komt het dat niet alle 30th anniversary zijn uitgerust met lipje op het kofferdeksel. zowel rf als de softtop

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)