Liefhebbers van rijplezier, adepten van puurheid, gelovigen van lightweight pret, bewonderaars van sportieve schoonheid: verheugt u! De nieuwe Mazda MX-5 is hier!
Nou ja, hier, hier. Dáár, vooral: in Barcelona en op twee plekken in Japan en Amerika waarvan de naam ons zo snel niet te binnen wil schieten. Op de plekken waar de nieuwe Mazda MX-5 gisteren tegelijkertijd onthuld werd, wat inhield dat onze sterredacteur (waarvan we hopen dat hij nu op één oor ligt) vannacht om 03.00 uur getuige was van de bekendmaking van de bijzonder prettige looks van de nieuwe kleine roadster.
Want je zult onmiddellijk met ons eens zijn dat de nieuwe MX-5 weer een feestje voor het oog is. Hij is gelukkig enorm zichzelf gebleven (zoals hij dat in zijn inmiddels 25-jarig bestaan altijd is gebleven), en tegelijkertijd op een heerlijke manier modern geworden. Scherpe, agressieve lijnen aan de voor- en achterkant worden opgevuld door mooi herkenbare rondingen in het midden. LED-dagrijverlichting en flitsende achterlichtunits maken de MX-5 ook in het donker op kilometers afstand herkenbaar. Het van oudsher minimalistische interieur blijft natuurlijk, maar wordt wel heel 2014 aangevuld met een beeldschermpje voor allerhande info en annu nu-onmisbaarheden als usb-aansluitingen.
Hoewel we nog niet over de officiële maten beschikken, lijkt de MX-5 een stuk kleiner te zijn geworden, of althans: minder lang. Bronnen melden dat hij zo'n 10 centimeter korter is dan zijn voorganger, terwijl de wielbasis een centimeter of twee inlevert: het is er binnenin gelukkig dus niet heel veel krapper op geworden.
Nu wil je natuurlijk weten wat voor motoren er in de MX-5 komen. Wij ook. Maar daar vertelt Mazda nog helemaal niets over. Het ligt voor de hand dat het zal gaan om 1.6 en eventueel 2.0-litermotoren, zoals voorheen ook het geval was, maar dat is giswerk. Wat we wel weten is dat de nieuwe MX-5 door allerlei gewichtsbesparende maatregelen (door Mazda heel prozaïsch SkyActiv genoemd) zo'n 100 kilo lichter is geworden – dat zou inhouden dat hij op ongeveer 950 kilo uitkomt. Daarnaast heeft hij een lager zwaartepunt dan ooit tevoren. Uitmuntend nieuws voor de rijplezier-minnenden onder ons, want dat betekent dat je, geheel in de traditie van de MX-5, geen bergen vermogen nodig hebt voor hele roedels rijpret. Het kleine dikke stuurtje en het op het oog korte pookje van de vast weer lekker strak schakelende handmatige zesbak zullen daar zeker toe bijdragen.
Mazda is het kennelijk met ons eens dat de nieuwe MX-5 het wachten waard was, want het doet daar gezellig nog een schepje bovenop: na zijn publieke debuut op de komende Salon van Parijs zal het nog tot de zomer van 2015 duren voor hij in de Nederlandse showrooms staat. Boeh. Nog even wachten dan maar…
Reacties