De eerste generatie Mazda MX-5 is de Toyota Hilux onder de roadsters: iconisch en onverwoestbaar. De taaie 1,6-liter was bijvoorbeeld een turboblok waar Mazda besloot de turbo vanaf te halen. Zaken als extra oliekoeling in de zuigers lieten ze gewoon zitten. Zo heeft de viercilinder veel minder te verduren dan waarvoor hij ontworpen is en gaat hij veel minder snel stuk. Het verschil met de Hilux is dat je de Mazda niet dertig jaar later door een woestijn ziet karren op het journaal van 8 uur. In plaats daarvan staat de tweezitter droog in een garage van een liefhebber of roestig met een regenpijp als uitlaat op de parkeerplaats van de McDonald’s.
In Amerika onderwerpen ze de betrouwbaarheid aan de ultieme proef door de Mazda van de veilige bochtige weggetjes af te plukken en hem in het bos te dumpen. Niet heel fijn voor de bochtenridder, dus krijgt de achterwielaangedreven roadster een lift kit. De aangepaste dempers geven de auto 7,5 centimeter meer bodemvrijheid en gigantische banden doen de rest. De hoge roadster krijgt de naam Offroadster en doet elke mondhoek onvrijwillig omkrullen.
Wat kost een Offroadster?
Je kunt er zelf eentje bouwen voor een appel en een ei. De Suspension Lift Kit kost omgerekend zo’n 170 euro bij dezelfde mensen achter de Mazda MX-5 met V8. Het enige dat je dan nog nodig hebt is een goedkope Mazda MX-5 en optioneel een set dik rubber. Bijvoorbeeld de banden van een Jeep Wrangler, die passen met gemak op de meeste gangbare velgen van de MX-5. Voor minder dan 3.000 ben je klaar. En dan heb je wellicht de leukste moddermachine binnen een klein budget. Oh, en als je er eentje bouwt, stuur je ons wel een berichtje, toch?
Check de Offroadsters
Reacties