
Conceptcars – fascinerend en frustrerend. Ze zijn natuurlijk bedoeld als proeve van bekwaamheid, ‘kijk eens wat wij allemaal kunnen’, maar al te vaak moet je daar onmiddellijk achter denken: ‘maar wat we nooit zullen doen’.
Een van de absolute toppers op dat gebied is Mazda. Al jarenlang strooien ze de ene na de andere verbijsterende conceptcar over de mondiale autoshows rond, en wat is er nou helemaal van in praktijk gebracht? Een paar malle golfjes in de carrosserie van de saaiste auto die ze hebben, de 5. Je zou je er haast kwaad om gaan maken.
Neem nou deze Shinari. Welbeschouwd is het pure pesterij. Een pracht van een auto waarvan je met 99,9 procent zekerheid weet dat hij er nooit zal komen. Zo’n sportauto is voor een merk als Mazda immers veel te duur om te ontwikkelen en ze zullen er nooit genoeg aan verdienen om al die investeringen er weer uit te halen.
Ze hebben er nog een prachtig verhaal bij hoor, over een nieuwe designtaal die Kodo heet, wat soul of motion betekent, en dat dit de eerste uiting is van het nieuwe ontwerp-opperhoofd Ikuo Maeda (voormalig chef Laurens van den Acker is naar Renault gegaan, ook al zo’n merk dat zich uitput in jubel-concepts die er nooit zullen komen – match made in heaven dus), en meer van die blabla.
Maar weet je wat het is? Wij zijn er een beetje klaar mee, met die dooie Mazda-mussen. Deze schoonheid verdient een beter lot dan het voortleven in het linkerknipperlicht van de volgende Mazda 2. Eerst als de sodemieter die Shinari bouwen, dan praten we verder. Dat zal ze leren.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze betaalbare auto’s hebben heel erg rare deuren (maar soms is dat best handig)

Waarom nog Tesla kopen als je voor bijna dezelfde prijs deze prachtige Mazda 6e haalt?

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Nieuwe motoren van Mazda lopen nog gewoon op benzine, waarom eigenlijk?

Mazda EZ-6: 1.300 kilometer actieradius voor 18.026 euro

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

Deze Britse Jaguar Kensington werd uiteindelijk een Koreaanse sedan met Italiaanse genen

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien
