Een sportieve coupé met een wankelmotor; het zou verleidelijk zijn om te roepen dat we hier naar de volgende generatie van de RX-7 kijken. Maar wij hebben hier toch het vermoeden dat dit (ook) een voorproefje is van de volgende MX-5, maar dan wel eentje met een vast dak. Je kijkt naar de Mazda Iconic SP, een studiemodel met een bijzondere aandrijflijn.

De zwarte lijn boven de voorruit is een onmiskenbare knipoog naar de eerste twee generaties MX-5. Als je op die cabrio’s een hardtop monteerde, kreeg je op die plek een zwarte streep van de rubbers. En wat dacht je van de oogleden die verdwijnen als de lampen aan gaan? Zei er iemand klapkoplampen? Het interieur met een eenvoudige horizontale lijn doet ook denken aan de eerste generatie.

Het studiemodel is groter dan de huidige MX-5

De Mazda Iconic SP is breder, lager en langer dan een MX-5. Hij is zelfs groter dan de forse derde generatie (die door intimi vaak liefkozen ‘boot’ wordt genoemd door zijn formaat’). De totale lengte is 4,18 meter, de breedte is 1,85 meter en de hoogte is slechts 1,15 meter. De wielbasis is dan weer vrij fors met 2,59 meter. Goed nieuws voor lange mensen, hopelijk.

Ergens in de koets ligt een wankelmotor met twee schijven. Ook wel een ‘two-rotor’ genoemd. Auto’s als de RX-7 en de RX-8 hadden ook altijd twee rotors. De elektrische MX-30 R-EV kreeg een motor met slechts één schijf als range-extender. Ook in de Mazda Iconic SP mag de wankelmotor aan de slag om de batterij op te laden. Elektromotoren zorgen voor de aandrijving.

Het vermogen van de Mazda Iconic SP

De wankelmotor kan op eFuels lopen, maar ook op waterstof, als dat nodig is. De elektriciteit voor de elektromotoren wordt dus CO2-neutraal opgewekt. Het totale vermogen is een forse 370 pk. Flink wat vermogen, maar het gewicht van 1.450 kilo is dan ook bijna 50 procent hoger dan dat van een MX-5. De gewichtsverdeling is 50:50 over de voor- en achteras.

Overigens noemt Jo Stenuit, de Europese designbaas van Mazda, het wel een RX. Tegen TopGear zegt hij: ‘Als ik naar de designkenmerken kijk, met name de kleur, zie ik de RX-7. Als designers, zelfs in het EV-tijdperk, willen we een sportauto die leuk is om in te rijden. Daar staan we bekend om.’ Hij voegt toe dat hij voorstander is om de RX-7 opnieuw leven in te blazen. Zou het?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)