Mazda is voor het vierde jaar op rij gekozen tot het meest efficiënte merk in Amerika door de Environmental Protection Agency. We horen je denken: ‘Lekker boeiend, waar is mijn nieuws over rubberverdampende supercars?’ Maar dit bewijst een belangrijk punt. Nu zijn wij hartstikke begaan met die zielige ijsbeertjes op de Noordpool en de pinguïns op de Zuidpool, maar daar gaat het even niet om.
Mazda is het enige merk dat stoïcijns doorgaat met het bouwen van ‘normale’ motoren. Geen hybridegeneuzel of turbogedoe, maar gewoon relatief grote motoren die vrij ademen. Geen 0,3-liter anderhalfcilinder met vijf turbo’s die tien liter olie drinkt per tankje benzine. Nee, gewoon een gezonde 2,0-liter viercilinder. Waarmee Mazda bewijst dat een lichte carrosserie met een efficiënte motor zuiniger is dan een afgeknepen turbo- of hybrideauto.
Kijk eens naar alle merken die hun motoren afknijpen en aan de beademing leggen. Zo verliest de Porsche Cayman zijn zescilinder voor een viercilinder met turbo. De BMW M3 heeft kennelijk twee turbo’s nodig om de V8 overbodig te maken. Volvo maakt niet eens meer een motor met méér dan vier cilinders. En zelfs de Mustang is niet heilig. Eeuwig zonde. Uiteindelijk blijken deze gedownsizede blokken nauwelijks een druppel zuiniger te zijn in de echte wereld. Alleen op de rollenbank. Stelselmatig worden alle automotive helden afgezwakt tot er een zielig hoopje overblijft. Nu is het uiteraard een goede zaak dat autofabrikanten de uitstoot verminderen, maar ze doen het gewoon op de verkeerde manier. Of de testmethodes en de wetgeving zijn fout. Of allebei.
Wellicht tijd dat Mazda zes- en achtcilinders gaat bouwen en ze gaat verkopen aan Porsche, Audi, BMW en Mercedes. Bovendien klust Mazda ook vrolijk verder aan zijn kindje: de wankelmotor. De Mazda RX-9 komt ergens in 2020. Diens motor mogen ze wat ons betreft ook overal inleggen. Als de uitlaat maar genoeg herrie maakt. Of rijden we over vijf jaar toch allemaal volledig elektrisch?
Brysse heeft op 21 november 2016 geschreven:
Het enige jammere hier aan is dat de regeringen deze logica niet volgen en bijgevolg je serieus mag betalen aan verkeersbelastingen. Daardoor dat ik indertijd geen mazda koos vanwege de 2.2diesel in de mazda 6 ,maar de volgende voor m’n vrouw is de mazda2 binnen 2 a 3 jaar…. als mijn wagen het ooit begeeft wordt het ook mazda,mooi en zuinig zijn,het is weinigen gegeven…