TopGear stapt net uit de McLaren 650S Spider. In het volgende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: McLaren 650S
Uitvoering: Spider
Locatie: prachtig plat Nederland (inderdaad, de foto's zijn elders genomen)
Weersomstandigheden: voorzichtig zonnig, graadje of 10-12

Wat reden we?
McLarens nieuwste supercar die eerst naast de 12C gevoerd zou worden, maar hem nu toch maar heeft vervangen: de 650S. In extra oorstrelende Spider-vorm.

Beviel het?
Wat denk je? Met de 12C nog vers in het geheugen hadden we een beeld van wat we ongeveer konden verwachten, maar zoals dat gaat bij dit soort auto's: de realiteit verplettert je voorstellingsvermogen als je maatje 44 een mier. De 650S mag dan voor 75 procent hetzelfde zijn als de 12C, hij heeft iets meer vermogen (650 vs 625 pk) en vooral een bult meer koppel (678 vs 600 Nm). Of je dat verschil op de openbare weg heel duidelijk zult merken, valt te bezien, maar het is wel een feitje dat door je hoofd blijft gonzen wanneer je voet en je onderkaak omlaag gaan. 0 tot 100 in 3,0 seconden, 0 tot 200 in 8,6 seconden, een top van 329 km/u. Dit zijn prestaties waarbij je je nietig voelt.

Nog bijzonderheden?
Wij vinden het best bijzonder dat ze bij McLaren de nog maar drie jaar oude 12C, die ze kort geleden ook nog eens een flinke update hadden gegeven, nu al zo drastisch hebben omgebouwd naar een nieuw model. Het geeft aan dat het merk niet stilzit, niet berust en haarscherp luistert naar wensen en kritiek. De 650S is qua styling bij de tijd gebracht, maar denk niet dat het nieuwe neusje een puur cosmetische ingreep was: het zorgt voor 24 procent meer downforce op de vooras. Over de gehele carrosserie is er zelfs 40 procent meer downforce, en de koeling van de 3,8-liter twinturbo V8 is verbeterd. Er zijn standaard led-koplampen, keramische remmen, Pirelli P Zero Corsa-banden en alcantara-bekleding. De ophanging werd herzien, net als het navigatiesysteem en de actieve aerodynamica, die nu niet alleen bij remmen in actie komt, maar bijvoorbeeld ook als je volgas over een heuvel zeilt – om de stabiliteit te behouden. Net als bij de 12C is de Spider nauwelijks zwaarder dan de coupé, maar wel begeerlijker, al was het maar omdat meer herrie altijd beter is.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Sinds de introductie van de 650S in Genève, afgelopen maart, is er al een wachtlijst van zes maanden ontstaan. Je zult dus even geduld moeten hebben, maar de auto's zijn natuurlijk wel te bestellen: voor 289.500 euro heb je in Nederland een 650S coupé, voor 313.750 euro een Spider. Belgen betalen respectievelijk 235.000 of 259.000 euro. De 650S is daarmee wat prijziger geworden dan zijn voorganger.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Is de 650S imponerender dan de 12C? Op het circuit misschien, maar waar wij ze reden, zijn beide auto's magisch. De 650S heeft hetzelfde gebruiksgemak, dezelfde overzichtelijkheid, hetzelfde comfort (als je de optionele carbon-racestoeltjes, die de instap nogal bemoeilijken, niet meetelt) en een nog iets sterkere, volstrekt handelbare en toegankelijke dubbele turbo-orkaan waarmee je op elk denkbaar moment je achterbanden kunt martelen. Hij bulkt van de slimme technologie en weet toch je rechter hersenhelft te beroeren tot je er ouderwets emotioneel van wordt. De 650S smijt de talloze krachten der natuur met uitgekiende precisie op je af en laat je verward achter.

Daarnaast denken mensen, als je op de snelweg achter ze opdoemt, dat je in een P1 rijdt – dat is ook lachen.

Reacties