Hoewel McLaren zegt dat er een ‘nauwkeurige analyse’ is uitgevoerd om de 720S te verbeteren, hebben we het gevoel dat de serieuze sfeer in Woking plaats heeft gemaakt voor ondeugendheid. De nieuwe McLaren 750S is wat meer… punkrock. Het is net wat scherper en interactiever. Hij is ook wat toegankelijker en minder intimiderend dan de McLaren 765LT.
McLaren zegt dat de 750S voor 30 procent bestaat uit nieuwe of aangepaste elementen. Het zal toetsenbordstrijders niet ervan weerhouden met reacties te komen over luie ontwerpers. De neus is in ieder geval lager en gladder, er is een langere splitter, de inlaatjes onder koplampen zijn kleiner (en worden oogkassen genoemd) en er zijn nieuwe inlaten voor de achterwielen.
Nog meer visuele veranderingen
De grootste optische verandering zitten aan de achterkant. Het gaas achterop is anders en de vleugel is 20 procent gegroeid ten opzichte van de 720S, maar is wel 1,6 kilo lichter. Druk op de ‘aero’-knop en je hebt meer downforce. Er is ook een knop voor DRS. De vleugel hangt boven de nieuwe uitlaat, die weer zo efficiënt mogelijk is afgesteld en laat meer van zich horen.
Verder is er gewerkt aan de slimme hydraulische ophanging van McLaren waardoor de veren voorop drie procent zachter zijn en vier procent áchter. Er is ook Variable Drift Control, koolstofkeramische remmen van 390 millimeter (optioneel) en een liftsysteem dat nu maar vier seconden nodig heeft in plaats van tien. Oh, en er is vanaf het begin een open 750S Spider beschikbaar.
Specificaties van de McLaren 750S
In de nieuwe McLaren ligt een 4,0-liter V8 motor met twee turbo’s. Dat pakket produceert 750 pk en 800 Nm. Daarmee levert hij – met een gewicht van 1.277 kilo – 587 pk per ton. McLaren noemt het zelfs ‘leidend in het segment’.
Hij schiet vanuit stilstand naar 100 km/u in 2,8 seconden en naar 200 km/u in 7,2 seconden. Pak je de 750S Spider, dan mis je 0,1 seconde van de 0-naar-200-tijd. Het vermogen gaat via een zeventraps automaat naar de achterwielen en de topsnelheid ligt op 322 km/u.
Interieur van de McLaren 750S
Net als bij de Artura zitten er speciale knoppen naast de tellers voor de rijmodi. Een nieuw apparaat dat ‘McLaren Control Launcer’ heet, geeft de bestuurder de mogelijkheid om zijn favoriete instellingen op te slaan. Er is ook een nieuw centraal touchscreen met een aluminium rand en verbeterde graphics. De racestoelen wegen trouwens samen 17,5 kilo minder dan in de 720S.
Volgens McLaren is dit de auto waarvan ze weten hoe ze die moeten bouwen. Je kunt de McLaren 750S vanaf vandaag bestellen bij McLaren-dealers. Ieder exemplaar krijgt drie jaar garantie waarin je zoveel kilometers mag maken als je maar wilt. Saaie informatie om mee af te sluiten, maar wel cruciaal voor de kopers.
Reacties