De McLaren P13, de nieuwe 'baby-McLaren' die het zal gaan opnemen tegen de betere 911's, zal in Engeland tweederde gaan kosten van de prijs van de 650S: dat komt neer op 135.000 pond. In september volgend jaar is ie te koop, en hij krijgt een V8-motor die is afgeleid van de bekende 3.8 twinturbo uit de 650S. Dit wist McLarens CEO Mike Flewitt ons te vertellen.

Hij zegt over de auto: 'McLaren houdt maat. Het wordt de beste rijdersauto in het segment; dat is wat wij doen. Al onze auto's hebben een krachtige turbomotor met een relatief kleine inhoud, allemaal zijn ze licht en hebben ze een chassis van koolstofvezel.

'Als je de monocell van de P13 en de P11 [die van de 12C en 650S, red.] naast elkaar zet, zijn er verschillen, maar de principes zijn hetzelfde. Beide zijn tweezitters met een middenmotor, maar de ophanging en het blok zijn anders. Zo kunnen we de hogere prijs van de 650S verantwoorden. Alle McLarens gebruiken de bekende V8, met dezelfde afmetingen van het blok en dezelfde boring, dus ook de motor in de P13 is hieraan gerelateerd. De motor is immers pas drie jaar oud, dus we kunnen er nog een hoop mee doen.

'De P13 zal niet merkbaar kleiner zijn dan de 650S. Wanneer je twee mensen en deze motor wilt huisvesten, is dat immers het benodigde formaat. We maken de carrosserie altijd zo klein mogelijk. We hebben de 650S niet groter gemaakt voor meer présence op de weg; zo zitten we niet in elkaar.

'Natuurlijk zal de 650S meer snelheid en grip hebben dan de P13, maar het idee achter de auto is hetzelfde voor de P13 als voor de grotere McLarens, zelfs de P1: de bestuurder moet de mogelijkheden van de auto kunnen benutten, zonder dat de elektronica steeds moet ingrijpen. De besturing is bijvoorbeeld bij al onze auto's hetzelfde: lage weerstand, niet sterk centrerend, en niet zo direct als bij Ferrari aangezien dat vermoeiend kan zijn.

'Het gaat erom dat we dat ongrijpbare gevoel in de auto verwerken. We kunnen het allemaal herkennen, ook al kun je het niet meten. De P13 wordt in zijn segment de auto die bestuurder het meest bij het rijden zal betrekken.' Flewitt erkent dat de vroege 12C op dit gebied wat tekortschoot; op papier was het de beste auto in zijn soort, maar het was niet de meest spannende. Met de nodige upgrades, en uiteindelijk met de 650S, veranderde dit.

Het is moeilijk, aldus Flewitt, om ervoor te zorgen dat de auto's er verschillend uitzien wanneer het recept voor allemaal hetzelfde is: tweezitters met de motor in het midden. Maar hij zegt ook dat de P13, omdat hij minder vermogen zal hebben dan de 650S, minder koeling zal vereisen; dat zal de nodige invloed op de vorm van de carrosserie hebben. Die carrosserie zal, zoals al eerder bekend werd, worden opgetrokken uit aluminium.

P13 is overigens slechts een interne code-aanduiding. Wat de uiteindelijke productienaam wordt? Flewitt lacht. 'Dat is de grootste uitdaging waarvoor we komen te staan. Je denkt misschien dat het een leuk proces is, maar gaandeweg kom je erachter dat je de meeste namen niet kunt gebruiken omdat iemand ze al geclaimd heeft. Er zat logica achter de term MP4-12C, maar iedereen noemde 'm de 12C, dus deden wij dat uiteindelijk ook maar. De P1 is de opvolger van de F1, en het is natuurlijk de afkorting voor pole position. Bij de 650S wilden we het vermogen benadrukken. Mensen bekritiseren ons wel eens om onze naamgevingsstrategie; ik zeg dan dat we er geen hebben.

'Een deel van het probleem is dat we Brits zijn. Wij kunnen niet doen wat de Italianen doen. Ik kan een auto niet de Ron of de Woking noemen.'
 

De feiten over de P13 op een rijtje

  • Tweezitter, middenmotor, koolstofvezel monocell, aluminium carrosserie
  • V8 met turbo('s), achterwielaandrijving
  • Vermogen blijft onder 500 pk, gewicht ligt lager dan dat van de concurrentie
  • Elektronische dempers, geen anti-rollbars, en relatief zachte veren
  • Komt er eerst in coupévorm, later ook als Spider
  • Gaat in productie zodra de P1 uit productie gaat, in de tweede helft van 2015
  • Wordt – hopelijk ook nadat onze belastingdienst ermee klaar is – goedkoper dan de duurdere Porsches 911, zoals de Turbo S
  • Onze vingers en rechtervoet jeuken

Reacties

Meer van TopGear