Iedereen die wel eens op straat komt (ze schijnen te bestaan) of thuis een internet heeft, is het vast niet ontgaan dat SUV’s en crossovers de straten overspoelen. Zonder een hoogpotige stadsveroveraar hoor je er als automerk niet meer bij.

Nu Lamborghini de Urus heeft en Ferrari ook met een SUV komt, kun je er ook een verwachten van McLaren, toch? Maar dan heb je pech gehad. ‘SUV’s zijn er al genoeg in de wereld. Een nieuwe hebben we niet nodig. Dat is de luchtige kant,’ aldus Mike Flewitt, CEO bij McLaren, aan TopGear.

Ook niet in de toekomst?

Nee, volgens Flewitt ook niet in de toekomst. Niet alleen omdat er al genoeg keuze is voor de SUV-liefhebber, maar vooral omdat het op de markt brengen van zo’n model grote schade aan het zorgvuldig gevormde merk en de bijhorende merkwaardes van McLaren zou aanrichten.

Volgens de baas: ‘Een SUV zou ons merk geen goed doen. Ons erfgoed bestaat uit auto’s voor de motorsport en geweldige coureurs. SUV’s zijn geweldig, en ze hebben hun plek in de markt, maar het zijn geen geweldige rijdersauto’s. Ze verdunnen de rij-ervaring volkomen en het heeft dus geen zin voor McLaren.’

Meer obstakels

Flewitt stipt ook aan dat veel SUV’s ontwikkeld worden door grote concerns. Automerken binnen een groep delen de ontwikkelingskosten om zo meer winst te maken. ‘Daar is niets mis mee’, zegt hij, ‘maar we hebben niet de techniek voor een SUV, en we zouden dus vanaf nul moeten beginnen.’

‘En we zijn niet zo arrogant dat we denken dat we de Range Rovers of Cayennes van deze wereld zomaar kunnen overtreffen. Met de investering die we moeten maken, zouden we er niets aan verdienen. Dus wat heeft het voor zin?’

Tot slot benadrukt dat hij dat er überhaupt geen vraag is vanuit de clientèle: ‘De klanten houden van wat we nu doen’, zegt Flewitt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear