Wat zijn die autofabrikanten toch groen bezig door zich meer en meer te richten op elektrische auto’s. Inderdaad, maar zij hebben natuurlijk al lang en breed het ‘gat’ in de milieuregels gevonden.
 
Wat wil namelijk het geval, fabrikanten mogen vanaf 2012 voor iedere elektrisch aangedreven auto ter compensatie 3,5 olieslurpende SUV verkopen. Autofabrikanten blijven zodoende binnen de gestelde milieunormen. Volgens Jos Dings, directeur van milieuorganisatie Transport & Environment, leidt dat dus feitelijk tot meer olieverbruik en meer uitstoot van koolzuurgas. Fabrikanten hoeven namelijk minder inspanningen te verrichten om de slupers zuiniger te maken. Gewoon wat extra elektrische auto’s produceren en iedereen is ‘tevreden’.
 
Dings maakt zich eveneens zorgen over de herkomst van de stroom voor de ‘groene’ auto. In Duitsland staan bijvoorbeeld nog veel kolencentrales. En daar wordt Dings (en velen met hem) niet vrolijk van en al helemaal niet als deze centrales, die steenkool verbranden, ook nog eens overuren moeten draaien om aan de toegenomen vraag te kunnen voldoen.
 

Reacties

Meer van TopGear