
Zo’n twee jaar geleden was er een heerlijk onderzoek in Nieuw-Zeeland waaruit bleek dat de helft van de ondervraagde mannen dacht dat ze met wat training best een vliegtuig aan de grond konden zetten. En laten we eerlijk zijn: hoe moeilijk kan het zijn, toch? Overschatting zit blijkbaar in de aard van de man, en wellicht heeft dat ook een correlatie met dit vervelende feitje: mannen zijn veel vaker betrokken bij fatale ongelukken dan vrouwen.
Eerder gebruikten we al verse statistieken van de EU om te kijken hoe veilig de Duitse snelwegen waren in vergelijking met de Nederlandse snelwegen. In hetzelfde onderzoek concludeert de EU dat 77 procent van alle verkeersdoden een man is. Dit gaat niet alleen over autobestuurders, maar over alle verkeersdeelnemers, zoals fietsers en passagiers. Je kunt hieruit dus niet direct concluderen dat mannen slechter rijden, maar daar zijn andere onderzoeken voor.
Ouderen en jongeren lopen het meeste risico
De route naar de bingo is het gevaarlijkst. Mensen van pensioengerechtigde leeftijd lopen een groter risico, aangezien zij 31 procent van alle verkeersdoden vertegenwoordigden, terwijl zij slechts 21 procent van de bevolking uitmaken. Jongeren van 18 tot 24 jaar zijn verantwoordelijk voor 12 procent van de verkeersdoden, terwijl zij slechts 7 procent van de bevolking uitmaken. Kortom, zowel in de piek van je bestaan als in de herfst van je leven kun je maar beter uitkijken.
Hoe zit het in Nederland?
De bovenstaande cijfers zijn gemiddelden van de EU, maar cijfers van het Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid bevestigen de trend. In 2023 was in Nederland 72 procent van de verkeersdoden man. Ze lichten nog even toe dat het overige deel vrouw was. En nee, hiermee proberen we geen discussie aan te wakkeren. Auto’s zijn tegenwoordig al politiek geladen genoeg. De grootste risicogroepen in Nederland waren 70-plussers en mensen tussen de 20 en 29 jaar.
De fiets is het gevaarlijkste vervoersmiddel
In Nederland blijft de fiets het gevaarlijkste vervoersmiddel. Maar liefst 39 procent van de fatale ongevallen vindt op de fiets plaats. De auto staat op de tweede plek met 28 procent van de dodelijke ongelukken. Lopen is ook geen pretje, want 10 procent van de verkeersdoden viel onder voetgangers. Brom- en snorfietsen komen verrassend laag uit de statistieken met slechts 5 procent van de fatale ongevallen. Het veiligste vervoersmiddel? Dat is blijkbaar ‘overig/onbekend’ met een dodelijkheidspercentage van 0 procent. Als je echt veilig wilt blijven, is dat dus de beste keuze.
Lees ook: Zo (on)veilig is de Duitse Autobahn echt vergeleken met Nederland, waar we netjes 100 rijden

Oudere mensen op een e-bike gaan sneller dan waar ze met hun afnemende reactievermogen mee om kunnen gaan. Gevolg is veel ongelukken die ook nog eens met hogere snelheid gaan. Dan weet je wat helaas het resultaat vaak is.