Onderzoekers hebben eerder al bewezen dat de kans groter is dat er een benzineauto afbrandt dan een elektrische auto. Toch blijven er maatregelen tegen EV’s vanwege het brand– of zelfs explosiegevaar van dit type auto’s. Een andere maatregel waar we laatst op stuitten bij het Duitse ADAC, doet vermoeden dat een EV met een volle batterij meer risico loopt op een brandje dan een accu die minder vol is. Klopt dit?

De maatregel waaraan we refereren, is er één van de Griekse overheid. In Griekenland mogen elektrische en plug-in hybride auto’s alleen met de veerboot mee wanneer de batterij maximaal 40 procent vol is. Dit doen de Grieken vanwege het brandgevaar van EV’s. Voordat een elektrische auto of PHEV aan boord gaat, mag de bemanning controleren hoe vol de accu is. Overigens mogen auto’s op LPG en andere ‘alternatieve brandstoffen’ niet de veerboot op als de tank voor meer dan de helft vol is.

Is er meer risico op brand als de batterij van een EV vol is?

Verschillende onderzoeken tonen aan dat de Griekse beleidsmakers een punt hebben. EV Fire Safe is een door de Australische overheid gesteund bureau dat informatie verzameld over EV-branden. Volgens onderzoek van dit bureau is de kans op een brand bij een EV met een batterijniveau van minder dan 50 procent kleiner dan bij elektrische auto’s waarbij de accu verder is opgeladen.

Ook in de luchtvaart wordt er zo naar gekeken. De Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) gaat nog een stapje verder. De onderzoekers schrijven: ‘De cellen die bij een hogere SOC (State of Charge, oftewel het batterijniveau) zijn getest, vertonen een veel hoger brandrisico vergeleken met cellen die bij of onder een SOC van 30% zijn getest.’

We hebben het Duitse ADAC ook gevraagd om een reactie. ADAC heeft nog niet eerder tests uitgevoerd om erachter te komen of een EV met een volle batterij brandgevaarlijker is en wil er dus geen harde conclusie aan hangen. Wel beargumenteert de organisatie waarom een EV met een volle accu brandgevaarlijker is.

Het ADAC over het brandrisico met een volle batterij

Een batterijbrand kan volgens het ADAC ontstaan door een fout in de accu of door oververhitting. Bij een probleem in de batterij krijgt het pakket last van thermal runaway, wat een Engelse term is voor brandontwikkeling. Dit gebeurt wanneer een batterijcel te heet wordt. Vervoglens komt de opgeslagen energie op rap tempo vrij.

‘Afhankelijk van de elektrische lading van de cel komt de opgeslagen chemische en elektrische energie vrij. Meer energie kan grotere schade veroorzaken’, zegt het ADAC tegen TopGear Nederland. Het is dus niet zo dat een volle batterij sneller brandt, maar wel dat de volle accu gevaarlijker is bij een brand dan een bijna lege batterij.

Ook stipt ADAC nog een tegenstrijdig feitje aan: ‘In tegenstelling tot de regelgeving in Griekenland zijn er ook veermaatschappijen in Noord-Europa die het opladen tijdens de reis juist toestaan.’ Dus waar het ene land EV’s met een te hoog acculevel weigert, moedigen andere landen juist EV-rijders aan om aan boord te komen.

Reacties

  • Peter heeft op 3 juni 2024 geschreven:

    Ligt het aan mijn slechte gedachten, dat dit soort berichten, gevoedt zouden kunnen worden door de
    olie verwerkende industrie. Vanaf dag 1 wordt de opmars van EV’s al tegen gehouden door allerlei tegenwerpingen. Dit is er één van.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 3 juni 2024 geschreven:

    In ieder geval is bij onze overbuurman zijn EV tijdens het laden ontploft en zijn schuur is ook half afgebrand. Ook het huis zelf heeft brandschade. Ik geloof dat hij ondertussen is genezen.

    Reageer
  • Richard heeft op 2 juni 2024 geschreven:

    Nergens op gebaseerd dus.. Wat een non-nieuws

    • hans peperkamp(Techneut) heeft op 2 juni 2024 geschreven:

      Vandaag gezien via: VOX.de AUTO MOBIL de opname’ vandaag 2 juni 2024, 26.000 euro kosten van het vervangen van het Lithium-batterijen pakket bij de oa de Tesla,en ook andere merken met de verkoop van E-auto’s.In Finland heeft nog niet lang geleden zijn 10 jaar oude Tesla met dynamiek opgeblazen,kosten nieuwe Lithium-pakket 20.000 euro.(tik in) Stadt verbietet Elektroautos im Tiefgarage:Brandgefahr.Ook enige tijd geleden bij KASSA,had een veiligheidsdeskundige ook over dat het zelfs misdadig is,om E-Auto’s te parkeren in ondergrondse parkeergarage.Het gaat erom,dat de inwendige SEPARATOR kan knappen,en een kortsluiting veroorzaken,en binnen enkele seconden een brand kan ontstaan,wat haast niet te blussen is,en zeer giftige dampen ontstaan,en temperaturen van boven de 1000 graden ontstaat.En de E-Auto’s worden in een container gelaagzerd,omdat de Lithium-batterijen weer kunnen ontbranden.Blijf lekker doorrijden met je brandstof-auto,met normale rijstijl en goed onderhoud kunnen de moderne Auto’s met gemak 200/300 duizend km op de teller mee,en dat doen ze in Afrika ook waar al vele miljoenen ingeleverde brandstof-auto’s een tweede autowegen krijgen.(tik in) TUV nicht bestanden?Hier landen die Auto’s|Geheimnisvolle Orte ontdeckt|Kabel eins doku,geeft weer dat elke week div schepen vrachten vol ingeleverde Auto’s uit de EU gebonden lidstaten vanuit Hamburg/Rotterdam/Antwerpen worden over gevaren naar Benin Afrika,en daar weer worden verkocht,via de vele auto-marktplaatsen.Afrika is het vuilnisvat van Eurpa geworden(tik in)Elektroschrott von Bayern nach Ghana,en daar door kinderen worden ontdaan van elektro-componenten.Lazer op met die E-Auto’s,het alternatief is de ontwikkeling van de Otto 4 slag kleppenmotor met waterstof-inspuiting,insamenhang Toyota/Mazda/Honda/Subaru/KawasakiYamaha,en dat is een ontwikkeling om die E-Auto’s af te slachten,en geen laadpalen meer.

      Reageer
    Reageer
  • BvdE heeft op 2 juni 2024 geschreven:

    Ongelooflijk hoe vaak ze het woord “accu” en “batterij” door elkaar gebruiken. Werk van een stagiaire? Tekst is in ieder geval niet gecontroleerd voor hij gepubliceerd is.

    In het Nederlands moet je trouwens of “oplaadbare batterij” of “accu” gebruiken. Met alleen “batterij” geef je aan dat hij niet oplaadbaar is

    • R heeft op 2 juni 2024 geschreven:

      Ook in Nederland wordt te vaak batterij gebruikt voor oplaadbare accu’s.

      • hans peperkamp(Techneut) heeft op 3 juni 2024 geschreven:

        Levens gevaarlijk die Elektroauto’s,je zult er maar met je gezinnetje inzitten,en de Lithium-batterijen spontaan ontploffen. via: youtube.nl (tik in) Grote zorgen V v E’s over veilgheid garage(tik in) Dit gebeurt en als elektrische accu in brand vliegt.Het alternatief is de opkomst van de Waterstof-auto’s,en vooral de snellere aanpassing van Tank-stations in Europa en zal versneld van toepassing zijn. (tik in) Image of a hydrogen engine:geeft weer de ontwikkelingen inzake de waterstof-injectie(tik in) The VIRAL CAR:This Hydrogen Powered HUV is insane: geeft weer het probleem van waterstof-opslag,en de oplossing daarvan.Het bekende voordeel van waterstof-tanken: is binnen 3 minuten getankt en met 5/6 kg waterstof rijafstanden van rond de 600 km ver op een waterstof-vulling.En géén laadpalen meer voor de deur,kunnen allemaal naar de schroothoop,en ook geen horizon vervuiling in de wijken,eerst waren de Schotels aan de beurt,en nu de vele Zonnepanelen op de daken;het is toch geen porum gezien de geweldige horizon vervuiling.Laal ook uit mijn optiek die gebruikte E-Auto’s in de showrooms staan,dan gaan ze ook vele jaren mee,maar ook de vervanging van het Lithium-pakket,kosten duizenden Euro’s,en betekend dat de Dagwaarde gezien als Total-Loss.Als voormalig ambulant Technicus 100.duizenden auto km verreden in Nederland. Maar wel via de schoonste brandstof de LPG,en om de 20.000 km wel de olie en een onderhousbeurt gegeven,bij de erkende Dealers.En elke door mij ingeleverde auto binnen 2 jaar tussen de 100.000 en 150.000 km op te teller,en kunnen jarenlang mee als gebruikte auto.Advies blijf lekker doorrijden,de nieuwste brandstof-motoren via de nieuwste Technieken,zijn bijna net zo CO2 klimaat/milieu-vriendelijk als de E-auto’s.Vooral die Euroepese Tuinkabouters krijgen het nakijken in hun weinig zeggende niet goed onderbouwde meningen,inzake de nieuwste Technologische ontwikkelingen,ook de nieuwste brandstof-soorten zullen de CO2 waarde’s een ander karakter uitdragen.Resumerend: laat je géén oren OREN aannaaien.Ook door de Media-wereld,er eger mij vaak aan die onzin die vaak zal worden uitgestrooit over de auto-bezitters. Maar het zal mijn tijd wel duren als voormalig technische onderlegde Techneut met Pensioen.Adieu naar een betere Klimaat/milieu-aspecten,gezien vooral het waterstof-injectie ontwikkelingen.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear