Als de zondvloed nu zou plaatsvinden en heel Nederland zou onder water staan, dan zouden de meeste mensen dat als minder prettig ervaren. Maar voor platvissen en garnalen zou het fantastisch zijn: die kunnen dan ineens het Rijksmuseum bezoeken. Zo is het ook met de nieuwe maximumsnelheid van 30 km/u in Amsterdam. Niet leuk voor veel automobilisten, maar mensen zonder auto vinden het fantastisch.
Mensen zonder auto zijn over het algemeen tevreden met de lagere maximumsnelheid, zo blijkt uit onderzoek van de gemeente Amsterdam. Van deze groep is maar liefst 75 procent blij met de nieuwe maximumsnelheid. Maar ook de mensen die wel een auto hebben zijn blij: 60 procent van de mensen met een auto is tevreden dat er nu 30 gereden moet worden in Amsterdam.
Op de foto: De nieuwe gepantserde BMW X5 van de politie in Amsterdam
Hoeveel langer ben je onderweg?
Als je langzamer rijdt, ben je langer onderweg. Maar hoewel de maximumsnelheid met 40 procent is gedaald, is de reistijd maar met 5 procent toegenomen. Dit betekent volgens de gemeente Amsterdam dat je nu 30 seconden langer onderweg bent voor een rit van 10 minuten. Een bijwerking is een langere reistijd voor het OV: bij 8 van de 26 lijnen was er 1 tot 3 minuten meer reistijd.
Wethouder Melanie van der Horst van Verkeer is blij met het eerste halfjaar: ‘Deze resultaten bevestigen wat we al verwachtten: er wordt rustiger gereden in het verkeer, maar niet iedereen houdt zich nog aan de maximumsnelheid. Toch is 10 procent langzamer goed nieuws, want iedere kilometer langzamer is winst voor de verkeersveiligheid.’
Sommige Amsterdammers haten de nieuwe maximumsnelheid
Uiteraard zijn er mensen die het maar niets vinden. 10 procent van de mensen die geen auto hebben, is niet blij met de lagere maximumsnelheid in Amsterdam. Uiteraard is er ook een grote groep die de maatregel haat: 16 procent van de bestuurders zegt negatief te zijn over de maatregel en 15 procent zeer negatief.
Opvallend is dat de negatieve Amsterdammers dan wel weer willen dat er meer gecontroleerd wordt. Het onderzoek meldt: ‘De mensen die negatief zijn over de maatregel geven aan dat veel automobilisten zich niet houden aan de snelheid en vragen om meer handhaving’. Andere kritiek is dat de weginrichting vaak zorgt voor verwarring; het is niet altijd duidelijk waar 50 of 30 gereden moet worden.
De gemiddelde snelheid wás al minder dan 30 km/u
Nog zo’n statistiekje dat op het eerste gezicht gek klinkt: de gemiddelde snelheid was in Amsterdam al lager dan 30 km/u. Met de nieuwe maximumsnelheid is het gemiddelde gezakt met 5 procent naar 20 km/u. Maar dat is logisch: want het gemiddeld wordt omlaag gehaald door stilstaan bij verkeerslichten of afremmen voor zebrapaden. Het statistiekje zegt dus weinig.
Op de nieuwe 30-wegen waar minder verkeerslichten en zebrapaden zijn, is de gemiddelde snelheid met 10 procent gedaald, van 40 naar 36 km/u. Daar wordt dus te hard gereden. Ook opvallend: op de wegen die 50 km/u zijn gebleven, is de gemiddelde snelheid met 4 procent gedaald naar ongeveer 28 km/u. De gemeente Amsterdam gaat nu nog kijken of ze de belijning duidelijker kunnen maken.
Ricochet heeft op 10 oktober 2024 geschreven:
Ik moet elke dag naar 020 en houdt me dan aan de 39 km.
Mijn constateringen tot nu toe:
Je wordt links en rechts ingehaald door fietsers en brommers.
Fietsers steken nog steeds voor je auto over zonder ook maar op te kijken, liefst met grote koptelefoon op en mobiel in de hand waardoor je als auto mobilist nog steeds remt, toetert en dan de welbekende ziektes naar je hoofd geslingerd krijgt(mots de fietser niet druk is met luisteren naar de koptelefoon)
Verbruik van mijn auto is bij 50km 5ltr/100km, bij 30 km….8ltr/100km.
Hiermee wordt duidelijk dat over een paar jaar de Groene partijen zullen roepen:Zie je wel, niet goed voor het milieu die auto’s….
Voor nu vermoed ik dat die Groenen diezelfde fietsers zijn die zich Koning(in) van de weg voelen….
Misschien toch de volgende keer bij groen licht die fietser die standaard door rood rijd met een rotgang aanrijden?
Voordeel daarvan is dat ik dan niet de ziektes naar mijn hoofd gesmeten krijg, nadeel de schade aan mijn auto en wederom voor de Groenen een reden on te roeptoeteren….Het blijft een overweging waard….
Jolly de Lolly heeft op 5 oktober 2024 geschreven:
4 oktober geweest na 24 jaar in Amsterdam. Helaas moest ik in de stad zijn. 30 km p/u. Je wordt ingehaald door fietsers. “Leuk” hoor gemeenteraadsleden van Amsterdam. Stem meer op de Groenlinkse idioten.
Voor hoeft het nooit meer.
De fietsers zijn de baas cq koningen van Amsterdam.
Beau heeft op 5 oktober 2024 geschreven:
In Amsterdam gaat iedereen met de fiets of OV. Als jij zo bent om dan iets anders te doen, moet je niet klagen over de situatie maar je een beetje beter voorbereiden.
Of denk je dat mensen in Parijs, Londen of New York ook overal met de auto heen gaan?
Ricochet heeft op 10 oktober 2024 geschreven:
Eeerrr, U bedoelt de import amsterdammers, ook wel de yup genoemd.
Diezelfde mensen die, als ze in een auto stappen, een gevaar op de weg zijn, die braverikken op de fiets die met koptelefoon op, afgesloten van de wereld, keihard door rood rossen op hun stalen ros omdat ze toch beschermt zijn, diezelfde eikels die dan hun middelvinger opsteken naar automobilist of motorrijder omdat die dan vol op hun rem moeten voor uw veiligheid, maar wij moeten ons voorbereiden…dat doen we ook want anders hadden vele fietsers al onder auto’s/motorfietsen belandt…
Hendrik de Witte heeft op 5 oktober 2024 geschreven:
Helemaal mee eens. Al die klagers willen hun eigen onkunde compenseren door te klagen over een ander. Basisschool-niveau.
Pietje heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Amsterdam is verschrikkelijk om te rijden en nog erger is het vinden van een geschikte parkeerplek.
Die verwende wereldvreemde Amsterdammers willen wel dat er service en onderhoud gepleegd wordt maar op het adres komen is bijna onmogelijk door het opheffen van veel parkeerplaatsen.
Willen ze de boel wat veiliger maken begin eens bij de fietsers, wat een totaal Mongolen zijn dat daar, agressief, door rood fietsen, in de dode hoek rijden enz. Het is een wonder dat er niet veel meer doden vallen.
Ricochet heeft op 10 oktober 2024 geschreven:
Correctie,
Dit betreft voornamelijk de import Amsterdammers.
De echte Amsterdammer is, net als ik, allang de yuppenstad ontvlucht en keert alleen terug voor werk of als het echt niet anders kan….
Amsterdam is verkankerd door de “nieuwe” Amsterdammers en hun “groene” vrindjes…
Aldus een ex Amsterdammer
Karel heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
En….. Dan word je opeens ingehaald door fatbikes is andere electrische fietsen.
Edwin heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Controleer dan ook eens al die fietsers.ik stond gisteren met mijn auto voor een stoplicht en overdrijf niet maar er reden in 2 minuten zeker 40 fietsers door rood met de meest hachelijke situaties.
EC Dubost heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Mij zul je er nooit zien. Wat een takkestad.
Ronnie heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Gelukkig kom ik nooit meer in dat Cuba-land Amsterdam. Reden: ik ben niet gek.
@ronnie heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Gezien je haat richting alles wat redelijk en Nederlands is, durf ik dat laatste niet bevestigen in jouw geval…
Koelkaststekker heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Niemand met gezond verstand rijdt graag in Amsterdam.
@‘klinkt als’ heeft op 5 oktober 2024 geschreven:
Die “hoofdstad” waar zelfs ons landsbestuur nog niet dood gevonden wil worden?
Klinkt als heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Koelkaststekker rijmt vast niet toevallig op kakkerlak uitkeringstrekker. Dat verklaart je houding ten opzichte van de hoofdstad. Second city syndrome.
Jos heeft op 5 oktober 2024 geschreven:
Hoofdstad? Afzinken die poel van verderf. Met alles en iedereen erin. Nevenschade acceptabel.
Hennie heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Ik dacht dat die blije groep de zorg zou zijn. Lagere snelheid scheelt veel ongelukken en vooral minder letsel als er alsnog wat gebeurt.
DuPont Jos heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Als je de auto helemaal laat verdwijnen kunnen automobilisten ( mensen dus )
Geen auto ongevallen meer veroorzaken !
Joost heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Best apart dat de gemiddelde snelheid op 50 wegen 8km/h lager ligt dan die op 30 wegen??