Als de zondvloed nu zou plaatsvinden en heel Nederland zou onder water staan, dan zouden de meeste mensen dat als minder prettig ervaren. Maar voor platvissen en garnalen zou het fantastisch zijn: die kunnen dan ineens het Rijksmuseum bezoeken. Zo is het ook met de nieuwe maximumsnelheid van 30 km/u in Amsterdam. Niet leuk voor veel automobilisten, maar mensen zonder auto vinden het fantastisch.

Mensen zonder auto zijn over het algemeen tevreden met de lagere maximumsnelheid, zo blijkt uit onderzoek van de gemeente Amsterdam. Van deze groep is maar liefst 75 procent blij met de nieuwe maximumsnelheid. Maar ook de mensen die wel een auto hebben zijn blij: 60 procent van de mensen met een auto is tevreden dat er nu 30 gereden moet worden in Amsterdam.

Op de foto: De nieuwe gepantserde BMW X5 van de politie in Amsterdam

Hoeveel langer ben je onderweg?

Als je langzamer rijdt, ben je langer onderweg. Maar hoewel de maximumsnelheid met 40 procent is gedaald, is de reistijd maar met 5 procent toegenomen. Dit betekent volgens de gemeente Amsterdam dat je nu 30 seconden langer onderweg bent voor een rit van 10 minuten. Een bijwerking is een langere reistijd voor het OV: bij 8 van de 26 lijnen was er 1 tot 3 minuten meer reistijd.

Wethouder Melanie van der Horst van Verkeer is blij met het eerste halfjaar: ‘Deze resultaten bevestigen wat we al verwachtten: er wordt rustiger gereden in het verkeer, maar niet iedereen houdt zich nog aan de maximumsnelheid. Toch is 10 procent langzamer goed nieuws, want iedere kilometer langzamer is winst voor de verkeersveiligheid.’

Sommige Amsterdammers haten de nieuwe maximumsnelheid

Uiteraard zijn er mensen die het maar niets vinden. 10 procent van de mensen die geen auto hebben, is niet blij met de lagere maximumsnelheid in Amsterdam. Uiteraard is er ook een grote groep die de maatregel haat: 16 procent van de bestuurders zegt negatief te zijn over de maatregel en 15 procent zeer negatief.

Volkswagen Golf in Amsterdam

Opvallend is dat de negatieve Amsterdammers dan wel weer willen dat er meer gecontroleerd wordt. Het onderzoek meldt: ‘De mensen die negatief zijn over de maatregel geven aan dat veel automobilisten zich niet houden aan de snelheid en vragen om meer handhaving’. Andere kritiek is dat de weginrichting vaak zorgt voor verwarring; het is niet altijd duidelijk waar 50 of 30 gereden moet worden.

De gemiddelde snelheid wás al minder dan 30 km/u

Nog zo’n statistiekje dat op het eerste gezicht gek klinkt: de gemiddelde snelheid was in Amsterdam al lager dan 30 km/u. Met de nieuwe maximumsnelheid is het gemiddelde gezakt met 5 procent naar 20 km/u. Maar dat is logisch: want het gemiddeld wordt omlaag gehaald door stilstaan bij verkeerslichten of afremmen voor zebrapaden. Het statistiekje zegt dus weinig.

Op de nieuwe 30-wegen waar minder verkeerslichten en zebrapaden zijn, is de gemiddelde snelheid met 10 procent gedaald, van 40 naar 36 km/u. Daar wordt dus te hard gereden. Ook opvallend: op de wegen die 50 km/u zijn gebleven, is de gemiddelde snelheid met 4 procent gedaald naar ongeveer 28 km/u. De gemeente Amsterdam gaat nu nog kijken of ze de belijning duidelijker kunnen maken.

Reacties

  • Ronnie heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Gelukkig kom ik nooit meer in dat Cuba-land Amsterdam. Reden: ik ben niet gek.

    Reageer
  • Hennie heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Ik dacht dat die blije groep de zorg zou zijn. Lagere snelheid scheelt veel ongelukken en vooral minder letsel als er alsnog wat gebeurt.

    • DuPont Jos heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Als je de auto helemaal laat verdwijnen kunnen automobilisten ( mensen dus )
      Geen auto ongevallen meer veroorzaken !

      Reageer
    Reageer
  • Joost heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Best apart dat de gemiddelde snelheid op 50 wegen 8km/h lager ligt dan die op 30 wegen??

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)