We vinden het altijd een beetje grappig als mensen verbolgen zijn over een ‘lullige’ boete omdat ze met 4 km/u te hard zijn gepakt. Wilde je dan liever een boete voor 10 km/u te hard ontvangen? Bovendien is het 4 km/u na correctie – je reed dus wat harder. Deze mensen zullen gaan koken van woede als ze horen hoe vaak er zo’n kleine lullige boete wordt uitgedeeld. TopGear dook in de cijfers van het CJIB en daar vielen ons een paar dingen ons op.

Bijvoorbeeld dat de meestvoorkomende boete die voor ‘4 km/u harder rijden dan mag binnen de bebouwde kom’ is. Deze boete werd maar liefst 463.051 keer uitgedeeld, goed voor een totaalbedrag van 16 miljoen euro. Die voor 5 km/u te hard binnen de bebouwde kom staat op plek twee met 354.795 stuks en 15 miljoen euro. Een kleine 4 km/u te hard op de snelweg staat op plek drie met 324.258 keer en ruim 8 miljoen euro.

De meeste boetes worden niet uitgedeeld op de snelweg

Je mag gerust aannemen dat de meeste parkeerboetes niet op de snelweg worden uitgedeeld, gezien een schrijnend gebrek aan parkeervakken op de vluchtstrook. Met diezelfde redenering zou je denken dat de grootste inkomstenbron voor het CJIB dan wel weer de snelweg zou zijn. Neem de A2: daar heb je vijf rijstroken aan potentiële hardrijders. En toch is het niet de snelweg waar de meeste snelheidsboetes worden uitgedeeld in Nederland.

Alleen de beruchte flexflitser langs de A16 deelde al meer dan 111.000 boetes uit. Maar met 2,08 miljoen snelheidsboetes is de snelweg de nummer twee op de lijst van veelverdieners. De meeste snelheidsboetes worden uitgedeeld binnen de bebouwde kom. Daar werden in 2024 maar liefst 2,48 miljoen snelheidsboetes uitgeschreven. Buiten de bebouwde kom (dus provinciale wegen) staat het aantal op 1,43 miljoen voor 2024.

Veel meer gemeentewegen dan snelwegen

Het is niet heel gek dat er meer boetes worden uitgedeeld binnen de bebouwde kom. In Nederland liggen zesduizend kilometer aan rijkswegen en achtduizend kilometer aan provinciale wegen. Dat is niets in vergelijking met de 122.000 kilometer aan gemeentewegen. Per kilometer asfalt wordt er nergens zoveel boetes uitgedeeld als op de snelweg, dat dan weer wel.

Lees ook: Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

De gemiddelde snelheidsboete binnen de bebouwde kom bedroeg 77 euro. Dat is opvallend, want de boetes binnen de stadsgrenzen zijn hoger per kilometer te hard dan op de snelweg. Het gemiddelde boetebedrag op de snelweg was 84 euro en buiten de bebouwde kom was het gemiddelde bedrag 82 euro per boete. In totaal verdiende de overheid 487 miljoen euro aan snelheidsovertredingen in 2024.

Zo astronomisch veel verdiende de overheid aan verkeersboetes

Als je alle overtredingen in het verkeer bij elkaar optelt, dan verdiende de overheid vorig jaar zo’n 880 miljoen euro aan alle verkeersovertredingen. En dat terwijl het totale aantal in vergelijking met het jaar ervoor afnam naar 7.913.692 boetes. Deze daling is niet doordat we allemaal wat braver zijn geworden: een hoop flitskasten zijn uitgeschakeld omdat ze vervangen worden door nieuwe. Dit jaar zouden de flitskasten weer moeten werken én de boetebedragen zijn met ongeveer een tientje gestegen. Stevenen we af op een nieuw record?

Reacties

  • Peter heeft op 6 februari 2025 geschreven:

    Voor mensen gaan klagen dat ze een boete krijgen voor 4km/h te hard rijden: er is 3% marge met een minimum van 3km/h en de eerste 3km/h wordt sowieso niet beboet. Je moet dus al 7km/h te hard rijden, wat bij de meeste auto’s meer dan 10km/h op de teller is.

    • Ben heeft op 6 februari 2025 geschreven:

      Meneer positivo.
      Ik snap niet die honden dan klagen, terwijl er zat binnen komt.

      • OKI heeft op 6 februari 2025 geschreven:

        En ik snap niet wat honden hiermee te maken hebben

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear