Er was ooit een tijd dat Volkswagen niets verkeerd kon doen. We hebben het hier in dit geval over de complete Volkswagen Groep, dus met alle merken (waaronder inderdaad Volkswagen). Dieselgate was de eerste grote klap voor het concern en eigenlijk komt alles daaruit voort. Ondanks dat VW sindsdien flink investeerde in elektrische auto’s, verkopen ze er alsnog te weinig van. Tot die conclusie moeten we komen, want er hangt Volkswagen een megaboete boven het hoofd.

En die megaboete kan oplopen tot 1,5 miljard euro. Dat is de schatting voor dit jaar als er niets gebeurt. Die boete komt niet zomaar uit de lucht vallen, dat is een conclusie van een hooggeplaatste manager tegenover marktanalisten. Het is vooralsnog een inschatting, zo meldt Rolf Woller aan Bloomberg. Woller is de manager van ‘investor relations’ en het is zijn taak om de investeerders correct te informeren.

Maatregelen staan haaks op elkaar

Volkswagen verkoopt te veel brandstofauto’s waardoor de gemiddelde CO₂-uitstoot van alle verkochte auto’s te hoog is. De EU wil dat de CO₂-uitstoot gemiddeld 95 gram CO₂ per km per auto is. Er zijn EU-landen die subsidies en incentives voor EV’s intrekken. Deze twee maatregelen staan in contrast met elkaar. Zeker omdat er nog niet zoveel geld verdiend wordt met elektrische auto’s.

Volkswagen personeel loonsverlaging ID3 Dresden

Concurrenten als Toyota, Ford en Stellantis verkopen ook veel auto’s in Europa, maar hen hangt niet een boete boven het hoofd. Die drie concerns hebben zogenoemde credits ingekocht bij Tesla. Het merk van Elon Musk verkoopt alleen elektrische auto’s en heeft dus een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer. Tesla neemt een deel van de CO2-uitstoot van deze merken voor zijn rekening. Uiteraard tegen een royale betaling, maar dit is voor de andere merken nog steeds goedkoper dan de boetes.

Kan Volkswagen de megaboete ontlopen?

Het is wel zuur voor Volkswagen. Sjoemelen ze een keer niet, krijgen ze alsnog een megaboete. Is er dan iets dat Volkswagen kan doen om die boete niet te krijgen? Ten eerste kunnen ze hopen dat de EU de regels iets gaat aanpassen. Die kans is niet heel erg groot. Een andere mogelijkheid is dat Volkswagen minder auto’s met verbrandingsmotor gaat verkopen met verbrandingsmotor, door de prijzen flink te verhogen en daarmee EV’s relatief interessanter te maken. Tot op zekere hoogte kan dat, maar klanten kunnen makkelijk overstappen naar een product dat niet van VW is.

Lees ook: Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

Tenslotte kunnen ze een EV maken die mensen graag willen kopen. Veel Volkswagen-merken hebben een behoorlijk competitieve modellijn van elektrische auto’s, maar echte succesnummers (zoals een Tesla Model Y) blijven uit. De Volkswagen ID.2 kan wat dat betreft niet snel genoeg komen. Deze auto combineert de herkenbare VW-styling met een hopelijk concurrerende prijs Het nadeel: de ID.2 staat pas op de planning voor 2026.

14 reacties op “Volkswagen krijgt nog een megaboete, nu omdat ze eerlijk zijn”

  1. Nochtans als al die merken niet waren gestopt met A-segmenters en sommigen met B-segmenters, dan moesten ze geen credits kopen. Neem nu bijvoorbeeld de Fiesta mk7.5 1.6tdci, die ik zelf nog ooit nieuw had gekocht, heeft een co²-uitstoot van 85g/km. Maar ja, aan die auto’s was niet genoeg te verdienen maar ze hebben wel geld om credits te kopen om de boel te omzeilen. Dus de eerlijkheid van VW gaan ze beboeten en de bedriegerij van de andere merken word beloond.

    • De EU maakt de industrie stuk door belachelijk regelgeving, je kan alleen internationale concurren als de regel voor alle producten gelijk is, Tesla is niet CO2 neutraal laat staan schoon, sanctioneren van China en tegelijkertijd miljarden boetes aan de eigen auto industrie opleggen is schizofrenie,dit soort dingen kunnen alleen in Brussel bedacht worden, de consument laat zich niet dwingen om producten te kopen die ze niet willen hebben,dat functioneert in nederige kikkerlandjes maar niet in Duitsland, Frankrijk, Italië of Spanje,

        • Absoluut geen geraaskal.
          Buddenbreuk heeft 100% gelijk.
          De EU regelt de europese industrie, en ons, terug de armoede in.
          En als de bedrijfsdeuren sluiten kunnen alle groene plannen de prullenbak in omdat er dan onvoldoende geld verdient wordt om dit te betalen.
          De EU kan dit ook in een lager tempo laten gebeuren waardoor we weer in de pas lopen met de rest van de wereld.

          • Juist dankzij de Europese samenwerking en de EU zijn wij in Europa rijker dan waar ook ter wereld. Het is echt bizar om te lezen dat mensen doen alsof het hier door de EU slecht zou gaan terwijl het tegenovergestelde het geval is. Je vraagt je bijna af of mensen á la Joseph Goebbels bepaalde propaganda proberen op te dringen die vijanden van Nederland als Rusland en China (en hun ingehuurde types als Wilders en Baudet) graag willen verspreiden: al is de leugen nog zo groot, als je die maar vaak genoeg herhaalt gaan mensen het vanzelf geloven.

            Jij bent zo’n herhalingsleugenaar. Stop er mee aub.

          • Huilie huilie en er klopt geen hol van. Onze industrie loopt qua innovatie mijlen voor op zowel de Chinese als de Amerikaanse. Daarom willen die Chinezen hier ook zo graag spioneren. Dus Calimero, doe die eierdop af en ga eens naar ze feiten kijken voor je weer gaat janken.

  2. In plaats van die boete ophoesten kunnen ze beter wat geld achter ev’s aan smijten.
    Gezien de recente kortingsacties hadden ze dat zelf ook al wel bedacht.

  3. Wat een bureaucratisch gelul dit. Gaat nergens over. Allemaal gevolg van CO2 gelul van corrupte Frans Timmermans en zijn architect Didi Samson.

      • Stop jij maar, de EU geeft ons geen mogelijkheid om een betaalbare EV te krijgen, maar wel mooi boetes smijten naar alles dat niet onder het thema van Fransje past

      • “Klimaatontkenning” bestaat niet. Dit zijn realisten met een andere mening dan de arrogante klimaat woke gemeenschap die zich angst laat aanpraten en anderen proberen te overtuigen van hun eigen gelijk. En de “arrogantie” hebben om te denken dat de mensheid de natuur wel even zal regelen. Het wordt tijd dat ze hun ongelijk eens gaan inzien.

        • Ben je niet helemaal lekker ofzo? Klimaatverandering door de mens is een vaststaand feit. Als je dit ontkent, dan is dat hetzelfde als zeggen dat 1+1 geen 2 is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *