Er was ooit een tijd dat Volkswagen niets verkeerd kon doen. We hebben het hier in dit geval over de complete Volkswagen Groep, dus met alle merken (waaronder inderdaad Volkswagen). Dieselgate was de eerste grote klap voor het concern en eigenlijk komt alles daaruit voort. Ondanks dat VW sindsdien flink investeerde in elektrische auto’s, verkopen ze er alsnog te weinig van. Tot die conclusie moeten we komen, want er hangt Volkswagen een megaboete boven het hoofd.

En die megaboete kan oplopen tot 1,5 miljard euro. Dat is de schatting voor dit jaar als er niets gebeurt. Die boete komt niet zomaar uit de lucht vallen, dat is een conclusie van een hooggeplaatste manager tegenover marktanalisten. Het is vooralsnog een inschatting, zo meldt Rolf Woller aan Bloomberg. Woller is de manager van ‘investor relations’ en het is zijn taak om de investeerders correct te informeren.

Maatregelen staan haaks op elkaar

Volkswagen verkoopt te veel brandstofauto’s waardoor de gemiddelde CO₂-uitstoot van alle verkochte auto’s te hoog is. De EU wil dat de CO₂-uitstoot gemiddeld 95 gram CO₂ per km per auto is. Er zijn EU-landen die subsidies en incentives voor EV’s intrekken. Deze twee maatregelen staan in contrast met elkaar. Zeker omdat er nog niet zoveel geld verdiend wordt met elektrische auto’s.

Volkswagen personeel loonsverlaging ID3 Dresden

Concurrenten als Toyota, Ford en Stellantis verkopen ook veel auto’s in Europa, maar hen hangt niet een boete boven het hoofd. Die drie concerns hebben zogenoemde credits ingekocht bij Tesla. Het merk van Elon Musk verkoopt alleen elektrische auto’s en heeft dus een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer. Tesla neemt een deel van de CO2-uitstoot van deze merken voor zijn rekening. Uiteraard tegen een royale betaling, maar dit is voor de andere merken nog steeds goedkoper dan de boetes.

Kan Volkswagen de megaboete ontlopen?

Het is wel zuur voor Volkswagen. Sjoemelen ze een keer niet, krijgen ze alsnog een megaboete. Is er dan iets dat Volkswagen kan doen om die boete niet te krijgen? Ten eerste kunnen ze hopen dat de EU de regels iets gaat aanpassen. Die kans is niet heel erg groot. Een andere mogelijkheid is dat Volkswagen minder auto’s met verbrandingsmotor gaat verkopen met verbrandingsmotor, door de prijzen flink te verhogen en daarmee EV’s relatief interessanter te maken. Tot op zekere hoogte kan dat, maar klanten kunnen makkelijk overstappen naar een product dat niet van VW is.

Lees ook: Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

Tenslotte kunnen ze een EV maken die mensen graag willen kopen. Veel Volkswagen-merken hebben een behoorlijk competitieve modellijn van elektrische auto’s, maar echte succesnummers (zoals een Tesla Model Y) blijven uit. De Volkswagen ID.2 kan wat dat betreft niet snel genoeg komen. Deze auto combineert de herkenbare VW-styling met een hopelijk concurrerende prijs Het nadeel: de ID.2 staat pas op de planning voor 2026.

Reacties

  • Bert heeft op 24 januari 2025 geschreven:

    De absurditeit van de Europese regelneverij. Eigen industrie het zo moeilijk mogelijk maken.

    • Buddenbreuk heeft op 24 januari 2025 geschreven:

      De EU maakt de industrie stuk door belachelijk regelgeving, je kan alleen internationale concurren als de regel voor alle producten gelijk is, Tesla is niet CO2 neutraal laat staan schoon, sanctioneren van China en tegelijkertijd miljarden boetes aan de eigen auto industrie opleggen is schizofrenie,dit soort dingen kunnen alleen in Brussel bedacht worden, de consument laat zich niet dwingen om producten te kopen die ze niet willen hebben,dat functioneert in nederige kikkerlandjes maar niet in Duitsland, Frankrijk, Italië of Spanje,

      Reageer
    Reageer
  • Bermtoerist heeft op 24 januari 2025 geschreven:

    In plaats van die boete ophoesten kunnen ze beter wat geld achter ev’s aan smijten.
    Gezien de recente kortingsacties hadden ze dat zelf ook al wel bedacht.

    Reageer
  • Ronnie heeft op 24 januari 2025 geschreven:

    Wat een bureaucratisch gelul dit. Gaat nergens over. Allemaal gevolg van CO2 gelul van corrupte Frans Timmermans en zijn architect Didi Samson.

    • Stop toch Ronnie heeft op 24 januari 2025 geschreven:

      Klimaatontkenning is zo 2021. Stop er eens mee.

      • Stop maar stop maar ronnie heeft op 24 januari 2025 geschreven:

        Stop jij maar, de EU geeft ons geen mogelijkheid om een betaalbare EV te krijgen, maar wel mooi boetes smijten naar alles dat niet onder het thema van Fransje past

        • Blaaaaa heeft op 24 januari 2025 geschreven:

          Er klopt echt geen hol van wat je zegt. Ga je schamen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)