Links en rechts heb je vandaag misschien een krantenkop voorbij zien komen waarin staat dat huishoudens met lage inkomens meer autobelastingen betalen. Dat is vreemd, want de wegenbelasting is toch helemaal niet afhankelijk van zaken die niets met de auto te maken hebben? Om de clou maar gelijk te verklappen: het woordje ‘procentueel’ ontbreekt in veel koppen.

De Belastingdienst kijkt niet naar het inkomen van de bestuurder. Volgens het Centraal Planbureau nemen autobelastingen bij de lagere inkomens een grotere hap uit het huishoudboekje. Huishoudens met lage inkomens zijn gemiddeld 6 procent kwijt van hut inkomens aan autobelastingen. Bij hoge inkomens is dat 4 procent.

Gaan hoge inkomens procentueel straks meer betalen?

Het klinkt als een open deur, maar dat is het niet per se. Zware auto’s zijn duurder in de wegenbelasting. Het had dus mogelijk kunnen zijn dat hoge inkomens zwaardere auto’s rijden en dat het percentage hetzelfde zou zijn. Maar dat is dus niet zo. Het is interessant om te zien hoe het over een paar jaar is, als elektrische auto’s de volle mep van wegenbelasting moeten gaan betalen.

Het CPB concludeert: ‘De resultaten laten zien dat een vermindering van de huidige autobelastingen geen grotere voordelen oplevert voor de groep Nederlanders met een laag inkomen als geheel, dan voor de groep met een hoog inkomen. Uiteraard levert het wel voordelen op voor lage inkomens die zijn aangewezen op een auto.’

Het Centraal Planbureau vult aan: ‘De effecten van belastingkortingen voor elektrische auto’s verschilden wel duidelijk tussen rijk en arm. Hogere inkomens schaffen vaker een elektrische auto aan dan lagere inkomens, waardoor belastingkortingen voor elektrische auto’s vooral naar huishoudens met hoge inkomens gaan. Dit stimuleringseffect gaat de komende jaren worden afgebouwd.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *