Iedereen lachen; ze noemden hem het Rode Varken. Maar dit zwaargewicht pakte wel mooi de tweede plek tijdens de 4-uurs race van Spa in 1971, in een veld dat verder bestond uit echte sportwagens. Er wordt gefluisterd dat het Rode Varken zelfs zou hebben gewonnen als hij niet zo ontelbaar vaak had moeten stoppen voor benzine en nieuwe banden. Die auto staat niet te koop, want helaas bestaat hij niet meer, maar wel een waarheidsgetrouwe replica.

Eind jaren zestig was de Mercedes 300 SEL 6.3 ’s werelds snelste vierdeursauto met een 0-100-tijd van 6,5 seconden en een top van 220 km/u. Wat ie zeker niet was, was een sportauto, en al helemaal geen circuittijger. Melcher (de M van AMG) en Aufrecht (de A van AMG) hadden andere plannen. Ze vergrootten de V8 tot 6,8 liter en persten er 430 pk uit. Gewichtsbesparing? Oh jazeker: hij heeft aluminium portieren. Tjonge jonge. Gelukkig is de dikke leren sofa als achterbank gebleven, en de luxe deurbekleding, het hoogpolige tapijt, plus een lel van een dashboard.

Mercedes-specialist Arthur Bechtel bouwde deze Mercedes 300 SEL ‘Red Pig’. Waar bij het origineel een verongelukt exemplaar gebruikt werd, is bij deze replica een schadevrije Benz gebruikt. Veiler RM Sotheby’s maakt niet duidelijk of er iets aan de motor gedaan is, wat ons doet vermoeden dat het niet zo is. Die vraag staat uit bij de RM. Ook spreekt de website van Bechtel niet over een grotere motor, wat zou betekenen dat de 6,3-liter V8 zo’n 250 pk en 510 Nm produceert. Het biggetje reed pas 800 kilometer sinds de conversie.

De Mercedes 300 SEL Red Pig Replica gaat 5 februari onder de hamer in Parijs. Er is geen minimumbedrag en ook geen prijsindicatie voor het toffe stuk blik van zo’n 1.800 kilo. Bied dus een paar tientjes en wellicht scoor jij de eeuw van het nieuwe decennium al in de tweede maand.

Foto’s: RM Sotheby’s

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)