Als er een nieuwe vrachtwagen onthuld wordt, slaan wij die meestal over, maar voor een vrachtwagen die een hoefijzersnor als Hulk Hogan heeft, maken we graag een uitzondering. Dit is de nieuwe Mercedes Actros L – en hoewel hij er zeer elektrisch uitziet, is het gewoon een dieselvrachtwagen. Aan het einde van dit jaar gaat ie in productie en kun je hem tegenkomen op de openbare weg.
Mocht je er nog niet helemaal uit zijn waarom de Mercedes Actros er zo afwijkend uitziet, kijk dan even naar de oude. Het grote verschil met zijn voorganger – en met de meeste vrachtwagens – is dat de Actros geen enorme grille heeft. Waar het logo zit op de vrachtwagen, is nu een glad oppervlak. En daar moet je even aan wennen. De reden is aerodynamica. De kleine grille onderin is voldoende voor de motor.
De Actros is al eerder onthuld als elektrische vrachtwagen
Dat de Actros er ‘zo elektrisch uitziet’, is geen toeval. Vorig jaar werd de volledig elektrische versie van deze vrachtwagen onthuld, en die zag er precies zo uit. Bij elektrische voertuigen wordt het uiterlijk nog meer dan diesels gedicteerd door aerodynamica om de actieradius te maximaliseren. En als je toch een efficiënt design hebt, waarom zou je die niet toepassen op een diesel?
Naast het gladde voorkomen is de neus 80 millimeter langer dan eerst, wat ook zorgt voor gunstige resultaten in de windtunnel. Zelfs de instap voor de chauffeur is gestroomlijnd bij de Mercedes-vrachtwagen. Als je de nieuwe Actros vanonder zou bekijken, zou je daar nog meer aerodynamische elementen treffen. Het uiterlijk zorgt voor een dieselbesparing van 3 procent.
De motoren van de Actros
Bedrijven kunnen kiezen uit een 10,7-, 12,8 en zelfs een 15,6-liter dieselmotor voor de Actros L. De 12,8-liter versie moet het zuinigheidswonder zijn van de drie en is 4 procent zuiniger dan eerst. Dat klinkt niet veel, tot je gaat rekenen hoeveel een vrachtwagen rijdt in het jaar, en hoeveel diesel hij verstookt. Dan kan het nog best een leuke besparing zijn.
Net als bij moderne auto’s, zijn vrachtwagens voorzien van een hoop rij-assistenten. Zo waarschuwt ie voor voetgangers die direct voor de vrachtwagen lopen en voor auto’s in de dode hoek. Daarnaast zijn er nog een lading camera’s en sensoren die ervoor moeten zorgen dat de chauffeur niet in de problemen komt onderweg. Je mag de vrachtwagen direct bestellen, als je dat zou willen.
convoy exceptional heeft op 3 april 2024 geschreven:
Zonde de Actros was een deftige auto, maar dit is echt een lelijk ding! De Volvo fh en fm is er ook niet mooier op geworden.. Ondanks ik Daf echt een stuk schroot vind is hun design er stukken op vooruit gegaan maar desondanks kunnen ze er mij niet blij mee maken dus rest er enkel de 1 st keus auto van een echte truckbouwer uit het topsegment de Scania topkwaliteit, veilig, lange levensduur met de V8 geringe afschrijving en een zeer concurrerende laag brandstof verbruik en veel power wat de Scania zonder al die onzin een hele duurzame wagen maakt ipv die rommel die na 800000km zn beste tijd er weer op heeft zitten gaat de Vabis nog een 1 derde langer mee!
hans peperkamp heeft op 3 april 2024 geschreven:
convoy: vroeger was het Nederlandse Product DE KROMHOUT met een enorme neus ervoor.En zoals heel vele Amerikaanse Truck nog vele zijn uitgerust met een enorme neus voor de cabine.Via youtube.nl (tik in) Mercedes-Benz Trucks: The World’s Biggest Truck Factory | Full Documentary.Heb ik voor u opgezocht,en het zal wel om veiligheidsheden te maken zijn,en misscien de ontwikkeling naar waterstof-aandrijvingen.Of u Scania/Volvo/Daf/ Iveco/Renailt/MAN/VDL/neerzet als kwaliteits-producten,uw werkgever!: zal wel bepalen wat voor zijn bedrijf de goedkoopste kilometer prijskaartje aan zal hangen.Het zal een vrachtwagen-chauffeur zijn rotzorg wezen waarin hij zal rijden,maar het zal hem gaan inzake zijn inkomen,en vooral veilig zal rijden door heel de EU gebonden lidstaten.En zal willen werken in omstandigheden via zijn werkgever die hem niet constant zit op te jagen.En vooral via de moderne digitale techniek,kan de werkgever zien hoelang hij zal verblijven op een aflever-locatie.De vroegere romantiek als Truck-rijder is allang voorbij.Het worden steeds meer zenuwen-patienten,die als ze vrij zijn,nog liggen te trillen in bed,om nog bij te komen van die dwangmatige handelen van de vooral de opdracht-gevers,in wat voor leven is de huidige Trucks-rijders in terecht gekomen!.De kans is,dat ze een Bipolaire levens-stijl zijn terecht gekomen.Vandaar ook dat het mooie beroep van Trucks-rijder omver is geworpen,maar voor reclame-doeleinden zijn het vooral tevreden en met gevoel en lachend achter het stuur,een andere voorstelling geven.Ziet via Google.nl (tik in) VENN DIAGRAM: betekend: LOGISCHE GRAFISCHE VOORSTELLING: uitgedrukt in Cirkels,wat past bij mijn of in mijn Cirkel,en dat kan ook betekenen welke opdrachtgever past daarmee.De moderne Wiskunde en vooral de verbindingen zoeken is daar debet aan.
Ondertiteling graag heeft op 3 april 2024 geschreven:
WAT STAAT HIER?????
hans peperkamp heeft op 3 april 2024 geschreven:
En daarnaast weten de vrachtwagenfabrikanten ook de ontwikkeling van waterstof-aandrijvingen nu nog volop in ontwikkeling,maar dan moet de uitrol voor het waterstoftanken niet worden tegengewerkt,door die groene tuinkabouters.We gaan weer stemmen voor een nieuw Europeesparlement in Brussel,maar ik stem als er meer hoog technische begaafde Parlementsleden aanwezig zullen zijn.Die geen Tunnelvisie beschikken,gezien de toekomstige technologisch ontwikkelingen.Ziet via:youtube.nl kunt u ingeven alles over Mercedes.En via u eigen gemeentes web-site als laatste Chat,kunt u alles vragen wat u belangrijk vind.
hans peperkamp heeft op 3 april 2024 geschreven:
Ziet via:bronvermelding:TTM.nl de uitleg van de nieuwe Mercedes Acros met Deselmotor.En op een zeer profesione uitleg.
hans peperkamp heeft op 3 april 2024 geschreven:
En dat is het resultaat van de wereld grootste vrachtwagenfabrikant.Geen tunnelvisie meer,met de elektrische aandrijvingen,maar door nieuwe technologische ontwikkelingen is de Dieselmotor weer herboren met meer laadcapaciteit dan met elektrisch die het nadeel heeft van de extra gewicht van de lithium-batterijen,en de extra druk op de wegdekken,en extra slijtage op wiellagers/remmen etc,en overal kunnen Diesel kunnen tanken.Wat een toekomst visie hebben de ontwikkelaars van Mercedes,luisteren naar de vrachtwagen-chauffers.En maling hebben wat de klimaat/milieu groene tuinkabouters willen doen geloven