Maanden lang heeft het pestproces geduurd. Eindeloze hoeveelheden foto's van gecamoufleerde testexemplaren kregen we te zien – we mochten er zelfs in rijden. Maar nu is het moment dan eindelijk daar: dit is de Mercedes AMG GT in volle glorie!
De vormen mochten dan al lang geen geheim meer zijn, het blijkt toch weer een enorm verschil te zijn of je een auto ziet met een aantal jaargangen Panini-plakplaatjes op zijn huid of zoals de Heere hem bedoeld heeft: deze zijn wat dat betreft het beste pleidooi tegen tatoeages dat we ooit gezien hebben. Wat een heerlijke auto is die GT geworden! De lijnen van de SLS zijn nog wel degelijk zichtbaar, maar ontdaan van frivoliteiten als vleugeldeuren en aan alle kanten geupdate en gladgetrokken lijkt de GT er alleen maar krachtiger op geworden.
Er komen twee versies van de GT: een 'normale' met een vierliter V8 met twee turbo's die 462 pk levert en een sterkere S-versie die uit dezelfde motor 510 pk peurt. De eerste gaat in 4,0 seconden naar 100 km/u en beukt vrolijk door tot 304 km/u. De S doet het standaardsprintje in 3,8 luttele secondjes en topt 310 km/u.
Uiteraard is Mercedes weer helemaal losgegaan waar het het onderstel en allerlei rijplezierbevorderende aangelegenheden betreft. Zo is het onderstel in zijn geheel van aluminium, op het voorste subframe na, dat van het nog lichtere magnesium is. De gewichtsverdeling bedraagt 47-53 en mocht je vinden dat het zwaartepunt van de GT best wat lager kan, dan is Mercedes AMG niet te beroerd om (tegen meerprijs) het dak van koolstofvezel te maken. Een uitgebreid pakket aan instelbare onderstel-, besturing-, transmissie- en esp-instellingen is natuurlijk standaard, waarbij je je eigen favoriete instellingen onder het knopje I van Individual kunt opslaan. Bij de S kun je daarin nog wat verder gaan omdat die van het systeem Dynamic Plus is voorzien, dat ook nog eens de stijfheid van de auto variabel maakt. De S is trouwens ook voorzien van een elektronisch sperdifferentieel, waar de gewone het met een vast ook uitstekend mechanisch exemplaar moet doen.
Over prijzen en dergelijke is verder nog niets bekend, maar dat schijnt te komen rond zijn publieksonthulling tijdens de Salon van Parijs, begin oktober dus. Stay tuned!
Reacties