
Mercedes mag nog altijd pochen met het feit dat ze de krachtigste productieviercilinder ter wereld bouwen. Intern noemen ze ‘m de M139: de 2,0-liter die in de Mercedes-AMG A 45 ligt. Nu hebben ze de motor herzien met een turbo met F1-techniek. Het resultaat? Minder vermogen. Het nieuwe blok ligt in de Mercedes-AMG SL 43.
Ja, het is een eigenaardig verhaal. Sowieso is de nieuwe SL wat ons betreft niet de beste kandidaat voor een viercilinder, maar dat zijn nu eenmaal de tijden waarin we leven. Wat Mercedes precies met de motor heeft gedaan? Ze monteerden een kleine elektromotor op de turbo.
Waarom een elektromotor op de turbo?
Een turbo draait door middel van uitlaatgassen. Laag in de toeren zijn er weinig uitlaatgassen, waardoor de turbo nog niet veel doet. Het duurt dan even voordat de turbo op gang komt en je een vermogensboost geeft – dit noemen we het turbogat. Door een elektromotor aan de turbo toe te voegen, krijgt de turbine bij lage toeren alvast een zetje, zodat het turbogat verdwijnt.
Volgens Mercedes is het revolutionair en nog nooit eerder toegepast bij een productieauto. Al zouden we zweren dat Audi en Bentley het al deden bij V8-dieselmotoren. Hoe dan ook bedraagt het vermogen van de nieuwe viercilinder met de revolutionaire F1-turbo 381 pk – de Mercedes-AMG A 45 met een normale turbo produceert al 421 pk.
Specificaties Mercedes-AMG SL 43
Langzaam is de nieuwe Mercedes-AMG SL 43 overigens niet. De 0-100-tijd is 4,9 seconden en de topsnelheid is 275 km/u. De V8-versies hebben vierwielaandrijving, maar deze 43 doet het slechts met achterwielaandrijving. Uiteraard krijg je standaard een automaat. Je zou gemiddeld ongeveer 9 liter benzine op de 100 km/u moeten verbruiken. De prijzen voor Nederland en België zijn nog niet bekendgemaakt.
Meer van TopGear


Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Mercedes-Maybach SL 680 is rijdende Louis Vuitton-tas, maar dan duurder

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Mercedes-AMG SL 43 review: De minst krachtige versie met een viercilinder is de fijnste

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance: Oude naam krijgt nieuwe techniek

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Goedkoop tanken in Duitsland? Vergeet één dingetje dan niet voordat je de grens oversteekt
