Mercedes mag nog altijd pochen met het feit dat ze de krachtigste productieviercilinder ter wereld bouwen. Intern noemen ze ‘m de M139: de 2,0-liter die in de Mercedes-AMG A 45 ligt. Nu hebben ze de motor herzien met een turbo met F1-techniek. Het resultaat? Minder vermogen. Het nieuwe blok ligt in de Mercedes-AMG SL 43.
Ja, het is een eigenaardig verhaal. Sowieso is de nieuwe SL wat ons betreft niet de beste kandidaat voor een viercilinder, maar dat zijn nu eenmaal de tijden waarin we leven. Wat Mercedes precies met de motor heeft gedaan? Ze monteerden een kleine elektromotor op de turbo.
Waarom een elektromotor op de turbo?
Een turbo draait door middel van uitlaatgassen. Laag in de toeren zijn er weinig uitlaatgassen, waardoor de turbo nog niet veel doet. Het duurt dan even voordat de turbo op gang komt en je een vermogensboost geeft – dit noemen we het turbogat. Door een elektromotor aan de turbo toe te voegen, krijgt de turbine bij lage toeren alvast een zetje, zodat het turbogat verdwijnt.
Volgens Mercedes is het revolutionair en nog nooit eerder toegepast bij een productieauto. Al zouden we zweren dat Audi en Bentley het al deden bij V8-dieselmotoren. Hoe dan ook bedraagt het vermogen van de nieuwe viercilinder met de revolutionaire F1-turbo 381 pk – de Mercedes-AMG A 45 met een normale turbo produceert al 421 pk.
Specificaties Mercedes-AMG SL 43
Langzaam is de nieuwe Mercedes-AMG SL 43 overigens niet. De 0-100-tijd is 4,9 seconden en de topsnelheid is 275 km/u. De V8-versies hebben vierwielaandrijving, maar deze 43 doet het slechts met achterwielaandrijving. Uiteraard krijg je standaard een automaat. Je zou gemiddeld ongeveer 9 liter benzine op de 100 km/u moeten verbruiken. De prijzen voor Nederland en België zijn nog niet bekendgemaakt.
Reacties