
Mercedes mag nog altijd pochen met het feit dat ze de krachtigste productieviercilinder ter wereld bouwen. Intern noemen ze ‘m de M139: de 2,0-liter die in de Mercedes-AMG A 45 ligt. Nu hebben ze de motor herzien met een turbo met F1-techniek. Het resultaat? Minder vermogen. Het nieuwe blok ligt in de Mercedes-AMG SL 43.
Ja, het is een eigenaardig verhaal. Sowieso is de nieuwe SL wat ons betreft niet de beste kandidaat voor een viercilinder, maar dat zijn nu eenmaal de tijden waarin we leven. Wat Mercedes precies met de motor heeft gedaan? Ze monteerden een kleine elektromotor op de turbo.
Waarom een elektromotor op de turbo?
Een turbo draait door middel van uitlaatgassen. Laag in de toeren zijn er weinig uitlaatgassen, waardoor de turbo nog niet veel doet. Het duurt dan even voordat de turbo op gang komt en je een vermogensboost geeft – dit noemen we het turbogat. Door een elektromotor aan de turbo toe te voegen, krijgt de turbine bij lage toeren alvast een zetje, zodat het turbogat verdwijnt.
Volgens Mercedes is het revolutionair en nog nooit eerder toegepast bij een productieauto. Al zouden we zweren dat Audi en Bentley het al deden bij V8-dieselmotoren. Hoe dan ook bedraagt het vermogen van de nieuwe viercilinder met de revolutionaire F1-turbo 381 pk – de Mercedes-AMG A 45 met een normale turbo produceert al 421 pk.
Specificaties Mercedes-AMG SL 43
Langzaam is de nieuwe Mercedes-AMG SL 43 overigens niet. De 0-100-tijd is 4,9 seconden en de topsnelheid is 275 km/u. De V8-versies hebben vierwielaandrijving, maar deze 43 doet het slechts met achterwielaandrijving. Uiteraard krijg je standaard een automaat. Je zou gemiddeld ongeveer 9 liter benzine op de 100 km/u moeten verbruiken. De prijzen voor Nederland en België zijn nog niet bekendgemaakt.
Meer van TopGear


Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Mercedes-Maybach SL 680 is rijdende Louis Vuitton-tas, maar dan duurder

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Mercedes-AMG SL 43 review: De minst krachtige versie met een viercilinder is de fijnste

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance: Oude naam krijgt nieuwe techniek

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit
