
Mercedes mag nog altijd pochen met het feit dat ze de krachtigste productieviercilinder ter wereld bouwen. Intern noemen ze ‘m de M139: de 2,0-liter die in de Mercedes-AMG A 45 ligt. Nu hebben ze de motor herzien met een turbo met F1-techniek. Het resultaat? Minder vermogen. Het nieuwe blok ligt in de Mercedes-AMG SL 43.
Ja, het is een eigenaardig verhaal. Sowieso is de nieuwe SL wat ons betreft niet de beste kandidaat voor een viercilinder, maar dat zijn nu eenmaal de tijden waarin we leven. Wat Mercedes precies met de motor heeft gedaan? Ze monteerden een kleine elektromotor op de turbo.
Waarom een elektromotor op de turbo?
Een turbo draait door middel van uitlaatgassen. Laag in de toeren zijn er weinig uitlaatgassen, waardoor de turbo nog niet veel doet. Het duurt dan even voordat de turbo op gang komt en je een vermogensboost geeft – dit noemen we het turbogat. Door een elektromotor aan de turbo toe te voegen, krijgt de turbine bij lage toeren alvast een zetje, zodat het turbogat verdwijnt.
Volgens Mercedes is het revolutionair en nog nooit eerder toegepast bij een productieauto. Al zouden we zweren dat Audi en Bentley het al deden bij V8-dieselmotoren. Hoe dan ook bedraagt het vermogen van de nieuwe viercilinder met de revolutionaire F1-turbo 381 pk – de Mercedes-AMG A 45 met een normale turbo produceert al 421 pk.
Specificaties Mercedes-AMG SL 43
Langzaam is de nieuwe Mercedes-AMG SL 43 overigens niet. De 0-100-tijd is 4,9 seconden en de topsnelheid is 275 km/u. De V8-versies hebben vierwielaandrijving, maar deze 43 doet het slechts met achterwielaandrijving. Uiteraard krijg je standaard een automaat. Je zou gemiddeld ongeveer 9 liter benzine op de 100 km/u moeten verbruiken. De prijzen voor Nederland en België zijn nog niet bekendgemaakt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Mercedes-Maybach SL 680 is rijdende Louis Vuitton-tas, maar dan duurder

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Mercedes-AMG SL 43 review: De minst krachtige versie met een viercilinder is de fijnste

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance: Oude naam krijgt nieuwe techniek

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken
