Mercedes-Benz, ook wel bekend als ‘Das Haus’, presenteert op de IAA een bijzondere concept: de F700. Het is een beetje de vraag wat aan deze auto belangrijker is: de redelijk bizarre vormgeving of de techniek waar dat design de verpakking van is.
Eerst dat uiterlijk maar even. De beste kwalificatie die wij op dit moment kunnen bedenken is spraakmakend. Want apart, anders, on-Mercedesachtig: nou en of. Maar mooi? Geen idee eigenlijk. Hij heeft zeker ‘zijn momenten’ – sommige delen vinden we zelfs érg mooi. Maar of het in z’n totaliteit werkt… wij zijn er nog niet uit.
Wat onbetwist prachtig is: de techniek waar deze F700 de mannequin van is. Hij is voorzien van een nieuw type motor, Diesotto geheten. Die moet de beste eigenschappen van een dieselmotor verenigen met die van een benzine (die naar zijn uitvinder vroeger ‘Otto-motor’ werd genoemd). Ofwel zuinig en veel trekkracht bij lage toeren, en toch ook veel vermogen en een mooie loop. Als je de Duitsers mag geloven is dat gelukt. Het gaat om een benzinemotor van maar 1,8 liter inhoud, die dankzij een heel scala aan technische hoogstandjes (directe inspuiting, turbo, variabele kleptiming, noem maar op) wél even 238 pk vermogen en 400 Nm trekkracht levert; V6-niveau dus. En dat bij een verbruik van maar 5,3 liter per 100 km en een ijsbergen-blijmakende CO2-uitstoot van 127 gr/km. Kijk, daar hebben we allemaal wat aan! Bijkomend voordeel is dat het een erg compacte motor is, waardoor de binnenruimte groter kon worden dan anders het geval zou zijn.
Ook opmerkelijk zijn de twee laserscanners die het wegdek in de gaten houden en de afstemming van het onderstel automatisch aan de omstandigheden aanpassen; ‘Pre-Scan’ noemen ze dat bij Mercedes. Maar nou weten we nog steeds niet of we de F700 ook echt mooi vinden…
Wat vinden jullie: DroomHaus of SpookHaus?
Reacties