Het zijn vooral de ontregelende start-ups die het afgelopen decennium het tempo en de sfeer bepalen. Chinese merken waarvan wij nog nauwelijks hebben gehoord, staan in de rij om de komende vijf jaar hetzelfde te gaan doen. Wat de vraag oproept: geeft iemand eigenlijk nog iets om erfgoed? Mercedes wel, vinden ze zelf.
‘Het gaat vooral om iconen. Iconen maken het verschil tussen mainstream en echte luxe’, zegt Gorden Wagener, hoofd design van het merk, tegen TG. ‘Artiesten en ontwerpers willen altijd een plek in de geschiedenis veroveren, nietwaar? Of het werk van een ontwerper uiteindelijk al dan niet iconisch wordt, zal alleen de tijd leren, maar iconen definiëren luxe. We houden van sportauto’s, we houden van Gullwings, we houden van lage auto’s, en we houden van oranje auto’s.’
De nieuwe Mercedes C111 conceptcar heet anders
Maak kennis met de Mercedes Vision One-Eleven, een conceptcar die op zo’n old-school manier flamboyant is dat het de moeite waard is om even te checken of je niet misschien door een gat in het ruimte-tijdcontinuüm bent gevallen en terug bent geflitst naar 1969. De auto werd al in juni onthuld, maar hij is de moeite waard om nog eens goed onder de loep te nemen.
De tijd dat auto-ontwerpers – veelal Italiaans, het moet gezegd – de weelderig gevormde sensualiteit waar ze beroemd mee waren geworden overboord gooiden ten faveure van radicale proporties en wigvormige silhouetten. Denk aan de Alfa Romeo Carabo en Lancia Stratos Zero van Bertone, de Bizzarrini Manta of Pininfarina’s Ferrari Modulo. NASA had de mens net op de maan gezet. Deze auto’s zagen eruit alsof je ze daar kon rijden.
Hoe de Mercedes C111 conceptcar tot stand is gekomen
In Stuttgart liep de boel al evenzeer uit de hand. Mercedes was het grootste deel van het decennium bezig geweest om een nogal strenge esthetiek te perfectioneren onder regie van de briljante designbaas Friedrich Geiger, die het had over ‘horizontale homogeniteit’ en ‘verticale affiniteit’. Ja, tenenkrommend jargon hadden ze toen ook al. Maar die formaliteit begon scheurtjes te vertonen.
Er was maar één man op de TG-redactie die de sensuele puurheid bezat om met Mercedes-conceptcars om te gaan
Bruno Sacco (Italiaan) en Paul Bracq (Fransman) waren de opkomende sterren bij de designafdeling op dat moment. Bedenk ook dat Mercedes bij de 300 SL uit de jaren ’50 de pionier was van een van dé grootste designmotieven aller tijden: vleugeldeuren. En deze zouden op formidabele wijze terugkeren in de C111 uit 1969, de eerste van een serie conceptcars en experimentele auto’s die grenzen verkenden met rotatiemotoren en extreme aerodynamica, om zelfs een handjevol wereldsnelheidsrecords neer te zetten.
Veel overeenkomsten tussen de Mercedes C111 conceptcar en Vision One-Eleven
Het is die C111 conceptcar waar Mercedes aan refereert met de Vision One-Eleven. Dat koper-oranje (en zwarte) kleurenschema geeft het natuurlijk al een beetje weg, maar de behandeling van koplampen en achterlichten is ook zwaar schatplichtig aan het origineel. De C111 had een middenmotor, terwijl de Vision-auto axiale-fluxmotoren van Yasa op elk wiel heeft, plus een groot accupakket (al is nog niet bekendgemaakt hoe groot).
Mercedes speelt hier met de typografie van een middenmotorauto door hun ‘één boog’-designtaal tot de absolute limiet te drijven. Eerdere showauto’s als de F 105 en EQXX lieten deze aanpak al zien, maar zo ver als deze keer zijn ze nog nooit gegaan.
Het resultaat is een auto die in feite één groot oppervlak is, met een dak dadt haast onzichtbaar overgaat in de carrosserie, en die zeer geprononceerde – en heel sexy – wielkasten voor en achter heeft. Ze zijn een knipoog naar de Mercedes-AMG One. De One-Eleven is maar 1.100 millimeter hoog, zoals we ontdekken als we naast Wagener plaatsnemen op de speciaal ontworpen oranje stoelen. We zijn nog altijd langer dan de auto.
De hoofdontwerper achter het idee van de Vision One-Eleven
‘De Mercedes C111 conceptcar is een icoon en we wilden hem weer terugbrengen. Dit gaat niet om zomaar weer een andere auto ontwerpen, dit is een heel speciaal geval’, zegt hij. ‘Deze heeft een bijzonder aura, het is niet zomaar een designoefening.’
Hij maakt deel uit van Mercedes’ ambitie om ‘iconische luxe’ te leveren, in de vorm van iets dat voldoende visuele vuurkracht heeft om lijnen te trekken tussen het heden, de Mercedes C111 conceptcar van de sixties en zelfs de Patent-Motorwagen van Carl Benz uit 1886. Hoewel die laatste geen vleugeldeuren had. Hij had zelfs helemaal geen deuren. Hoe dan ook, het punt is: als jij degene bent die de auto heeft uitgevonden, dan mag je daar best een beetje over opscheppen.
De Vision One-Eleven heeft oog voor detail
Wagener noemt zijn filosofie ‘sensuele puurheid’ en de Vision One-Eleven is opmerkelijk minimalistisch. De vleugeldeuren zijn enorm, sluiten perfect en hebben niet geheel doorzichtige zijruiten met een pixelpatroon. Het gladde, zorgvuldig gebeeldhouwde bovenste oppervlak is verankerd in forse aerodynamische toevoegingen aan het onderste gedeelte van de auto.
De voorvleugel is subtieler en laat de hoofdrol over aan de neus, met led-koplampen die de auto haast een jaren-’80 sfeer meegeven. De One-Eleven kan, à la Knight Rider, communiceren met andere weggebruikers. Al zal ie waarschijnlijk vooral zeggen: ‘Uit de weg, plebs, ik ben iconisch luxueus.’
De matzwarte zijskirts zijn uitgesproken en worden dat steeds meer naarmate ze dichter bij die dikke achterste wielkasten komen. Daarnaast zijn ze voorzien van inkepingen die van achteren blauw verlicht zijn. Een enorme diffuser voegt nog wat extra dramatiek toe, maar eigenlijk gaat het er vooral om hoeveel rubber je kunt zien als je achter de auto staat.
Zoals zo’n beetje elke auto-ontwerper die we ooit hebben ontmoet, is Wagener een groot fan van de langeafstandsracers uit de jaren ’70 en ’80. De wielen zijn dan ook zo groot als ze haast alleen op een conceptcar kunnen zijn, en hun design is geïnspireerd op de windingen van de motoren die erin verstopt zitten. Nog even over die axiale- fluxmotoren: Mercedes heeft Yasa in juli 2021 gekocht, verleid door de belofte van elektromotoren die niet alleen kleiner maar ook krachtiger zijn dan de gebruikelijke radiale-fluxmotoren.
Het interieur is nog futuristischer
De bijzondere mengeling van sciencefiction uit de jaren ’60 en ’80 gaat binnenin vrolijk verder. Fans van popcultuur kunnen hun hart ophalen aan een cockpit die deels Barbarella is, deels A Clockwork Orange, en dat alles overgoten met een sausje van Stranger Things en invloeden van oude videogames. Het dashboard is bekleed met een witte kunststof die is gemaakt van 100 procent gerecycled polyester.
Feloranje leer bedekt de armsteunen op de dorpels en de middenconsole en strekt zich uit tot in de bagageruimte. Het leer is duurzaam geproduceerd en gekleurd met de schillen van koffiebonen. De stoelen zijn geïntegreerd in het onderstel en de zitpositie komt dicht in de buurt van de ligstand die je in een F1-auto aanneemt.
De Vision One-Eleven speelt ook met het ‘lounge’-concept dat je meestal tegenkomt in concepten van autonoom rijdende auto’s. De bedieningselementen en meters zijn beperkt, in het langwerpige stuur zitten knopjes voor de rijmodi, geflankeerd door een klein touchscreen.
Meer conceptuele showbizz verschaft het dashboard dat over de hele breedte loopt en allerhande informatie in pixels laat zien, als een soort lichtkrant met QR-codes. De gekozen informatie wordt dan in hoge resolutie op het scherm getoond. En er is meer: met een augmented-reality headset van Magic Leap krijg je de beschikking over een user interface die eerder in 2069 dan in 1969 thuishoort.
Wagener over het interieur van de nieuwe conceptcar
‘We kunnen met zo’n scherm de klok niet terugdraaien,’ zegt Wagener, ‘dus we moeten ons richten op wat er is, en daaromheen digitale luxe creëren. Het basisniveau is functionaliteit. De tweede laag is stijl. En aan de top van de piramide zijn er iconische momenten, dingen die je zullen verrassen.’
Daarbij hoort ook de lancering van een lifestyle-collectie die ‘Limited Edition 1 of 111’ heet. Deze omvat bagagesets en kleding die op de auto zijn geïnspireerd. ‘Moderniteit gaat over de integratie van vormen. We houden ook van simpelheid, die moeilijker te bereiken is dan complexiteit’, besluit Wagener. ‘Wat we ook doen: het wordt mooi, het wordt nooit ongemakkelijk. We zullen nooit auto’s maken die er vreemd uitzien. Je weet wat ik bedoel, toch?’
Bagage kan worden vastgezet in het geval van extreem agressieve slippers en jurkjes
We snappen het. Er is nog een laatste, zinnenprikkelende aankondiging: Mercedes breidt het Manufaktur-personalisatieprogramma uit met drie nieuwe Maybach Night Series-modellen die laten zien wat er allemaal mogelijk is. Maar voor degenen met écht diepe zakken: wat dacht je van je eigen One-Eleven?
Reacties