Mocht je een keer wat vrije tijd hebben, check dan even of je een AI-bot zover krijgt om twee auto’s samen te voegen met verschillende formaten. Een Volkswagen Golf met een Passat, bijvoorbeeld. Mercedes doet het alvast even voor. Het Duitse merk stopt met de C- en E-klasse coupé en komt uit bij deze auto: de Mercedes CLE Coupé.
Volgens Mercedes is hij ‘de grootste coupé in het middenklassesegment’. Ten opzichte van de vorige C-klasse Coupé is de wielbasis 25 millimeter gegroeid. Achterin is 10 millimeter meer plaats voor je kuif, 19 millimeter meer voor je schouders en ellebogen en 72 millimeter meer beenruimte. Oh, en de kofferbak is 60 liter groter, waardoor er volgens Mercedes ‘met gemak drie golftassen in passen’. Je merkt dat het merk zijn klanten goed kent.
Wat neemt de CLE over van de C- en E-klasse coupé?
Kortweg heeft hij het formaat van de E-klasse en de looks van de C-klasse. Al is dat uiterlijk natuurlijk wel aangepast aan de nieuwe standaard. Daarom is er een grille met ontelbaar veel Mercedes-sterren en zijn er nieuwe koplampen. Het front noemt Mercedes een ‘shark nose’, maar daarvoor moet je toch echt bij de Ferrari 156 F1-auto uit de jaren ’60 zijn. Of bij BMW’s van een paar jaar later.
Binnenin is het nieuwe MBUX-infotainmentsysteem verwerkt dat je kunt gebruiken op een scherm van 12,3-inch. Het display voor de bestuurder is 11,9-inch groot. Voor de CLE heeft Mercedes nieuwe stoelen voorin gemaakt. Hierin zijn speakers verwerkt ter hoogte van de hoofdsteun zodat je Für Elise nog beter tot je kunt nemen. Daarnaast bedacht Mercedes dat het handiger was om de stoel te ontgrendelen met een lus in plaats van met een hendel.
Specificaties van de Mercedes CLE Coupé
Alle Mercedes CLE’s – coupés en cabrio’s – zijn mild-hybride. Dankzij een nieuwe accu is het vermogen van de elektromotor gestegen van 15 kW naar 17 kW. Er zijn vier varianten met een viercilinder – waarvan één diesel – maar het klapstuk is de CLE 450 4Matic. Die krijgt een 3,0-liter zes-in-lijn met 381 pk en 500 Nm. Een sprintje van 0 naar 100 km/u gaat in 4,4 seconden en de topsnelheid ligt op 250 km/u.
Ga je voor de viercilinder? Dan krijg je altijd een 2,0-liter blok. In de diesel produceert ie 200 pk en 440 Nm. De CLE 200 is mildste benzineversie, met 204 pk en 320 Nm. Deze versie is te bestellen met en zonder vierwielaandrijving. Tot slot is er nog de CLE 300 4Matic. Hier produceert de viercilinder 258 pk en 400 Nm. Alle uitvoeringen – dus ook de zescilinder – hebben een negentraps automaat.
Prijs van de nieuwe Mercedes
De Mercedes CLE Coupé komt in november naar Europa. Ergens volgend jaar moet de cabriolet volgen. Wat de beide CLE’s gaan kosten, is nog niet bekend. Op dit moment ben je voor de E-klasse coupé (zonder opties) tussen de 76.713 euro en 104.748 euro kwijt. De AMG-versie doet daar nog 30.000 euro bovenop. De CLS kost minimaal 88.942 euro. We verwachten dat de CLE Coupé hier ergens in de buurt uitkomt. Wat je ook kunt doen, is wachten tot ie aan de stekker gaat: Mercedes maakt alvast bekend dat er ook een plug-in hybride CLE Coupé aankomt. Of hoop op een AMG als je helemaal los wilt gaan.
gerard heeft op 22 april 2024 geschreven:
Mijn bensje is de cdi 320 4 deurs (w204) een dijk van een auto
En dat moet de cle dan de vervanger worden????
dan maar door rijden!!!
Big mo heeft op 6 juli 2023 geschreven:
Heel erg jammer dat tegenwoordig een heleboel modellen van Mercedes op elkaar lijken. Vooral het vooraanzicht. Zijn ze te lui op de designafdeling om een spannende en onderscheidende front te ontwikkelen ?.
Woody heeft op 31 augustus 2024 geschreven:
Cad/cam eenvoudig toegepast……shade
Gemiste kans….z goedkoop mogelijk met bestaande onderdelen : maximum winst,daarin zijn ze geslaagd !