TopGear reed onlangs de volslagen brute Mercedes E 63 AMG S met 4Matic-vierwielaandrijving. In het komende nummer lees je het volledige verslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Mercedes E-klasse
Uitvoering: E 63 AMG S 4Matic
Locatie: Barcelona, Spanje
Weersomstandigheden: niet heel warm, wel erg zonnig – lenteweer!
Wat reden we?
De gefacelifte Mercedes E-klasse, en dan specifiek het nieuwe topmodel: de E 63 AMG S. Die heeft een bult meer pk's, maar liefst 585 stuks, en 800 Nm aan koppel. En voor het eerst ook vierwielaandrijving.
Beviel het?
We zouden bijna zeggen: breek ons de bek niet open. Wat een fan-tas-tisch apparaat. Letterlijk alles wat je maar zou kunnen willen, is in overvloed aanwezig. Comfort, ruimte, prachtige aankleding en afwerking, een onmetelijk mooi geluid, en genoeg power om de rotatie van de aarde te beïnvloeden en zo je bestemming naar jóu toe te trekken. Dat niet alleen: nu de pk's niet meer in een oogwenk in bandenrook van de achterwielen worden omgezet, is al dat geweld waanzinnig bruikbaar geworden.
Nog bijzonderheden?
Vind je 585 pk in een brave zakensedan niet bijzonder genoeg? Vooruit, nog een moeilijk te geloven cijfer dan maar: van 0 naar 100 km/u in 3,6 seconden. Wat dacht je daarvan? Dit is natuurlijk mede te danken aan de knallend snelle AMG Speedshift-automaat met dubbele koppeling, en aan het 4Matic-systeem. Dat is permanente vierwielaandrijving met een verdeling van 33 procent vóór en 67 procent achter, in combinatie met een aangepaste voorwielophanging en een standaard sperdifferentieel achter. Driften zou dus nog kunnen, als je durft. Ook leuk is het Business Package, met bravere bumpers en zonder logo's, voor een briljant verrassingseffect. Tip van ons: bestel de keramische remmen, dat rijdt vele malen fijner als je hard gaat.
Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
De 'gewone' E 63 AMG krijgt nu standaard het vermogen van het oude Performance Package mee: 557 pk. 4Matic is op die auto een optie, op de sterkere S is het altijd standaard. Vanaf mei is de achterwielaangedreven E te krijgen, de 4Matic-versie en de S komen later dit jaar. De prijzen zijn nog niet bekend.
Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Deze AMG spreekt tot de verbeelding. Hoe leuk we het hooliganisme ook vonden dat je met de achterwielaangedreven versies met een stuiptrekking van je kleine teen tentoon kon spreiden, met 4Matic is de auto zó veel beter. We zouden alleen voor een iets sierlijker koetswerk kiezen, en dat treft: de CLS 63 AMG – en de machtig mooie Shooting Brake – komen er ook als S.
Reacties