Een nieuwe E betekent ook een nieuwe E AMG, en niet zomaar een: Mercedes’ brute huistuner past nu een trucje toe om de pk’s beter tot hun recht te laten komen.
Vraag een doorsnee autofanaat wat de charme van een AMG is, en hij zal – extatisch – twee woorden uitkramen: geluid en bandenrook. Hamerende uitlaten en gemartelde banden (niet per se in die volgorde) zijn de zaken die iedereen bijblijven die ooit zo’n über-Mercedes in losgeslagen toestand heeft gezien.
Bij de nieuwe E 63 AMG is het niet anders. Bestel ‘m, en je krijgt 557 pk die je achterbanden in een kwestie van seconden omzetten in spierwitte wolken en kluwen van repen rubber. Dat is hoogst vermakelijk, maar ook nogal belachelijk. Dus kun je tegenwoordig op het bestelformulier een vakje aankruisen met een ‘S’ er achter. Onthoud wel: als je dat doet, krijg je een auto die qua rijkarakter van de bekende AMG’s verschilt als een stralende dag en een grimmige nacht.
De E 63 AMG S heeft 585 pk en een schier gestoorde 800 Nm. Als je vermoedt dat dat zal uitmonden in nóg meer harteloze bandensloperij, heb je het mis. De rapste E-klasse ooit – van 0 naar 100 km/u in 3,6 seconden – heeft namelijk vierwielaandrijving: een permanent 4Matic-systeem met een krachtenverdeling van 33 procent vóór, 67 procent achter. Op die laatste as bevindt zich voor de goede orde ook een sperdifferentieel. Het totaalpakket is episch.
We kraaien het uit van pret wanneer we met de grote E over een verlaten en verwrongen bergpaadje denderen. Deze auto is veel te krachtig en pompeus voor dit soort krappe wegen, het zou niet bij ons op moeten komen om er hier op deze manier in te rijden. Toch boezemt de auto al vanaf de eerste minuut dat vertrouwen in. Misschien ligt het aan het feit dat je in deze AMG niet al bij de eerste rotonde achterstevoren staat als je naar het gaspedaal kijkt, of dat het esp-lampje nu eens niet na drie minuten knipperen al een blinde vlek in je netvlies heeft gebrand. Deze supersedan is getransformeerd van een link en speels beest naar een afgerichte bruut met een ferme tred.
Hij doet denken aan een Audi RS qua stabiliteit en zelfverzekerdheid, maar de E 63 S voelt natuurlijker en directer aan. Met vierwielaandrijving is z’n power vele malen toegankelijker geworden zonder vanzelfsprekend te zijn; de eerste ervaring bij acceleratie is er nog altijd een van ongecontroleerde rillingen en visioenen van wereldvernietiging. De V8 lijkt turboloos in zijn opvliegerige gedrag, de automaat geeft rake klappen en weigert (terecht) om je het heft uit handen te nemen als je hem in de M van manual hebt gezet. De instelbare dempers van het AMG-onderstel zijn precies goed, de besturing licht, haast achteloos, maar nauwkeurig. Zoals bij elke AMG ligt er een goede dosis comfort op de loer; ook als je niet wilt spelen, is ie je vriend.
Deze uitzinnige machine doet iets met je. Hij is in staat om alle sensibele gedachten uit je hersenpan te rukken en de ontstane leegte te vullen met niets dan oorverdovend gebrul. Voorheen was een AMG per definitie een gevaarlijke verleider, die met veel rokende poeha en zijwaartse bravoure de sleutel tot je hart kon veroveren. Deze beukt zich er na één bevlogen ritje simpelweg naar binnen.
Mercedes E 63 AMG S 4Matic
17/20
Cijfers
0-100 km/u: 3,6 s
Top: 250 km/u
Verbruik: 10,3 l/100 km
Motor: 5.461 cc, V8 biturbo benzine
Aandrijving: vierwiel
Vermogen: 585 pk
Koppel: 800 Nm
Gewicht: 1.940 kg
CO2: 242 g/km
Prijs
NL € 149.100
BE € 126.929
Vonnis
Achterwielaandrijving is voor stuntpiloten misschien leuker, maar dit is een klasse hoger: bruikbaarder, beter. Een ongelooflijk spektakelstuk van een auto
Reacties