De laatste keer dat je een auto met wiebelwielen zag, zat je waarschijnlijk in een tent, vielen zijn deuren eruit en kwamen er veertien figuren met extreem kleurige make-up en enorm grote schoenen uit de kofferbak. De Mercedes F 400 Carving Concept gebruikte dat effect echter niet voor komische doeleinden. Volgens het bloedserieuze persbericht uit 2001 werden hier ‘geheel nieuwe dynamische weggedragsystemen’ getest.

Hij werd onthuld op de Tokyo Motor Show, en het geheime wapen van de F 400 was het in de bochten kantelen van de wielen tot 20 graden, zoals een motorfiets of misschien een skiër dat doet. Dat ‘Carving’ had dan ook niets te maken met ‘snijden’, maar meer met ‘kantelen’, dat in het Engels hetzelfde woord gebruikt.

De motor van de Mercedes F 400 Carving

De Mercedes F 400 Carving had een 3,2-liter V6 onder de kap, die 215 pk naar de achterwielen stuurde. Niets nieuws, al blijft dat soort getallen fijn klinken als het om een tweezits roadster gaat. Natuurlijk had hij in dit geval dry-sump smering – er moest wel genoeg olie naar de motor kunnen in het geval van serieus bochtenwerk.

Maar het was pas als het vermogen op de weg kwam dat de magie in werking trad – de banden op de F 400 waren speciaal zo gemaakt dat de binnenkanten extra grip boden voor als ze gekanteld werden. De exacte mate van kantelen werd in de gaten gehouden door camera’s die beslisten hoe ver de wielen de bocht in zouden steken. De auto was zelfs zo ontworpen dat als de bestuurder een noodstop zou moeten maken, alle vier de wielen onmiddellijk naar binnen zouden draaien om maximale grip te garanderen. Waar je natuurlijk verder helemaal niet van zou schrikken, of zo.

Andere bijzondere zaken

De auto had natuurlijk ook de voor conceptcars haast verplichte vleugeldeuren, innovatieve drive-by-wire techniek voor de besturing en remmen, en vreemde koplampen met optische vezels. Omdat de carrosserie heel dun was waar de koplampen zaten, zo net boven de wielen, ontwikkelde Mercedes een systeem waarbij de eigenlijke lampen onder de motorkap zaten en hun licht via glasvezelkabels naar voren stuurde. Slim spul.

Conceptcars zijn bedoeld om subtiele hints naar toekomstige échte auto’s te geven, toch? Nou, als we echt door onze oogleden kijken zien we rond de neus al de hint naar de SLK van 2004, maar verder moet je je van de Carver Concept niet al te veel voorstellen. Een ingewikkelde ophanging, geen dak en twee zitplaatsen? Het is al haast een wonder dat dit apparaat überhaupt gebouwd kon worden. Het enige doel van de F 400 was laten zien dat Mercedes in staat was zoiets technologisch ingewikkelds te bouwen – gewoon, omdat het kon. Geen wonder dat potentiële kopers al vluchtten toen ze die malle helmpjes zagen die Mercedes de arme fotomodellen had laten dragen.

Reacties

  • remon heeft op 7 november 2021 geschreven:

    Een uitgesproken en naar mijn mening prachtig interieur ,😍

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)