Mercedes G-Code: waterstof-mini-SUV

Vraag je Chinese Mercedes-mensen naar een leuk idee voor een conceptcar, dan krijg je dit: de Mercedes G-Code, onlangs onthuld tijdens de opening van een nieuwe R&D-afdeling van het merk in Beijing. Vergis je niet: het zou zomaar een voorbode voor een heel kleine Mercedes SUV kunnen zijn.

De G-Code is 4,10 meter lang, oftewel 32 centimeter korter dan de GLA. Hij is ook 10 centimeter breder, maar dat is omdat een conceptcar lekker gek mag zijn. Dat is ook de reden dat ie een stel suicide-achterdeuren en geen b-stijl heeft, wordt geactiveerd via een smartphone en is uitgerust met een stuur dat zich 'als een vlindertje' uit het dashboard ontvouwt als je 'm start.

Verder heeft de G-Code een kleurige grille, die blauw is als je normaal aan het rondtuffen bent, maar rood oplicht in de sportmodus en paars in de hybridestand. Hybride? Jazeker: de G-Code is een plug-in waterstofhybride, waarbij moet worden aangetekend dat Mercedes er nog geen details over vrijgeeft. Behalve dat de techniek in de nabije toekomst absoluut geen werkelijkheid zal worden. Een mogelijkheid zou bijvoorbeeld zijn om een turbo-verbrandingsmotor op waterstof de voorwielen te laten aandrijven, en een elektromotor de achterwielen.

Nog meer malle G-Code-feitjes? Hij is gespoten in iets wat Mercedes 'multi-voltaic paint' noemt, dat én energie uit zonlicht kan opslaan, én de lucht die over de auto glijdt kan omzetten in bruikbare power. Gokje: dit is een enigszins fictieve laksoort.

Goed, een ambitieus lolletje dus van de Chinese Mercedes R&D-mensen; maar wel één met een serieuze kern. Audi is immers al druk bezig met een Q1, dus dat Mercedes eveneens aan een mini-SUV zou werken, is helemaal niet zo'n gekke aanname.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken