Toch mooi hoe Mercedes een boerenkar als de G-klasse blijft bijschaven. Zo hebben ze ‘m nu z’n zoveelste facelift gegeven, en meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om een ultieme versie te creëren: de G65 AMG.
Naast nieuwe led’jes, spiegels met knipperlichten erin en nog wat andere uiterlijke wijzigingen die nu standaard zijn op alle G-klasses, kun je voortaan dus ook een 6,0-liter biturbo V12 in je blingtractor bestellen. Het ding levert 612 pk en een smakelijke 1.000 Nm aan koppel, waarmee je menig aerodynamisch wél verantwoorde snellerik met gemak je uitlaatpijpen moet kunnen laten zien. Het gemiddelde verbruik is bijna grappig: 17,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 397 g/km. Ach, in het Midden-Oosten doen ze toch niet aan slurptaks.
Overigens kun je voortaan ook kiezen voor een G63 AMG (mét start/stop, jazeker), waarmee de oude G55 eindelijk een opvolger heeft gekregen. De G63 is voorzien van dezelfde 5,5-liter biturbo V8 die je tegenwoordig in de meeste AMG-modellen kunt terugvinden, die je 544 pk en 760 Nm kan bieden. Wil je geen AMG, dan zijn er nog de G350 BlueTec diesel en de G500.
Alle G-klasses krijgen een flink opgevijzeld interieur met een nieuw dashboard en middenconsole, waarin het nieuwste Comand-systeem met een groot scherm te vinden is. Ook moderniteiten als adaptieve cruisecontrole, dodehoekwaarschuwing en Parktronic zijn de ruim 30 jaar oude G niet langer vreemd.
Vanaf juni vind je de nieuwe G-klasse bij de dealer.
Reacties