
Toch mooi hoe Mercedes een boerenkar als de G-klasse blijft bijschaven. Zo hebben ze ‘m nu z’n zoveelste facelift gegeven, en meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om een ultieme versie te creëren: de G65 AMG.
Naast nieuwe led’jes, spiegels met knipperlichten erin en nog wat andere uiterlijke wijzigingen die nu standaard zijn op alle G-klasses, kun je voortaan dus ook een 6,0-liter biturbo V12 in je blingtractor bestellen. Het ding levert 612 pk en een smakelijke 1.000 Nm aan koppel, waarmee je menig aerodynamisch wél verantwoorde snellerik met gemak je uitlaatpijpen moet kunnen laten zien. Het gemiddelde verbruik is bijna grappig: 17,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 397 g/km. Ach, in het Midden-Oosten doen ze toch niet aan slurptaks.
Overigens kun je voortaan ook kiezen voor een G63 AMG (mét start/stop, jazeker), waarmee de oude G55 eindelijk een opvolger heeft gekregen. De G63 is voorzien van dezelfde 5,5-liter biturbo V8 die je tegenwoordig in de meeste AMG-modellen kunt terugvinden, die je 544 pk en 760 Nm kan bieden. Wil je geen AMG, dan zijn er nog de G350 BlueTec diesel en de G500.
Alle G-klasses krijgen een flink opgevijzeld interieur met een nieuw dashboard en middenconsole, waarin het nieuwste Comand-systeem met een groot scherm te vinden is. Ook moderniteiten als adaptieve cruisecontrole, dodehoekwaarschuwing en Parktronic zijn de ruim 30 jaar oude G niet langer vreemd.
Vanaf juni vind je de nieuwe G-klasse bij de dealer.
Meer van TopGear


De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Hoeveel kilometers mag een tweedehandsauto hebben en wanneer wordt het een risico?

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie
