
Toch mooi hoe Mercedes een boerenkar als de G-klasse blijft bijschaven. Zo hebben ze ‘m nu z’n zoveelste facelift gegeven, en meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om een ultieme versie te creëren: de G65 AMG.
Naast nieuwe led’jes, spiegels met knipperlichten erin en nog wat andere uiterlijke wijzigingen die nu standaard zijn op alle G-klasses, kun je voortaan dus ook een 6,0-liter biturbo V12 in je blingtractor bestellen. Het ding levert 612 pk en een smakelijke 1.000 Nm aan koppel, waarmee je menig aerodynamisch wél verantwoorde snellerik met gemak je uitlaatpijpen moet kunnen laten zien. Het gemiddelde verbruik is bijna grappig: 17,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 397 g/km. Ach, in het Midden-Oosten doen ze toch niet aan slurptaks.
Overigens kun je voortaan ook kiezen voor een G63 AMG (mét start/stop, jazeker), waarmee de oude G55 eindelijk een opvolger heeft gekregen. De G63 is voorzien van dezelfde 5,5-liter biturbo V8 die je tegenwoordig in de meeste AMG-modellen kunt terugvinden, die je 544 pk en 760 Nm kan bieden. Wil je geen AMG, dan zijn er nog de G350 BlueTec diesel en de G500.
Alle G-klasses krijgen een flink opgevijzeld interieur met een nieuw dashboard en middenconsole, waarin het nieuwste Comand-systeem met een groot scherm te vinden is. Ook moderniteiten als adaptieve cruisecontrole, dodehoekwaarschuwing en Parktronic zijn de ruim 30 jaar oude G niet langer vreemd.
Vanaf juni vind je de nieuwe G-klasse bij de dealer.
Meer van TopGear


Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro
