
Toch mooi hoe Mercedes een boerenkar als de G-klasse blijft bijschaven. Zo hebben ze ‘m nu z’n zoveelste facelift gegeven, en meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om een ultieme versie te creëren: de G65 AMG.
Naast nieuwe led’jes, spiegels met knipperlichten erin en nog wat andere uiterlijke wijzigingen die nu standaard zijn op alle G-klasses, kun je voortaan dus ook een 6,0-liter biturbo V12 in je blingtractor bestellen. Het ding levert 612 pk en een smakelijke 1.000 Nm aan koppel, waarmee je menig aerodynamisch wél verantwoorde snellerik met gemak je uitlaatpijpen moet kunnen laten zien. Het gemiddelde verbruik is bijna grappig: 17,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 397 g/km. Ach, in het Midden-Oosten doen ze toch niet aan slurptaks.
Overigens kun je voortaan ook kiezen voor een G63 AMG (mét start/stop, jazeker), waarmee de oude G55 eindelijk een opvolger heeft gekregen. De G63 is voorzien van dezelfde 5,5-liter biturbo V8 die je tegenwoordig in de meeste AMG-modellen kunt terugvinden, die je 544 pk en 760 Nm kan bieden. Wil je geen AMG, dan zijn er nog de G350 BlueTec diesel en de G500.
Alle G-klasses krijgen een flink opgevijzeld interieur met een nieuw dashboard en middenconsole, waarin het nieuwste Comand-systeem met een groot scherm te vinden is. Ook moderniteiten als adaptieve cruisecontrole, dodehoekwaarschuwing en Parktronic zijn de ruim 30 jaar oude G niet langer vreemd.
Vanaf juni vind je de nieuwe G-klasse bij de dealer.
Meer van TopGear


Kleine G-klasse op komst, maar als je haast hebt kun je deze kopen (voor heel veel geld)

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren
