Geloof het of niet, maar de Mercedes G-klasse is gefacelift. We weten even niet te zeggen hoe vaak dit in zijn lange carrière al eerder is gebeurd, maar we gokken dat dit ongeveer de 43ste keer is.

Zoals verwacht is er – in ieder geval op het eerste gezicht – niet al te veel veranderd. Kort geleden kreeg de G al eens een frisse neus met led'jes en een stel dikke velgen, dus daar hoefde weinig aan te gebeuren. Wel werden er een paar nieuwe bumpers gemonteerd, en een iets moderner instrumentarium. Verder hebben we goed nieuws voor degenen die de G tot nu toe te onopvallend vonden: voortaan staan ook ingetogen tinten als markeerstiftgeel en limoengroen op de optielijst.

Het is in de hoek van de AMG's dat het echt interessant wordt. Zowel de G 63 als de G 65 krijgen een speciale versie, Edition 463 geheten, die onder andere wordt uitgerust met wat zwarte accenten, unieke 21 inch velgen en een two-tone interieur met hele vierkante kilometers aan nappaleer. Daarnaast krijgen beide AMG-modellen het laatste wat ze gezien hun antieke basis konden gebruiken: meer power.

De V8 van de G 63 krijgt er 27 pk extra bij en komt nu in totaal op 571 pk en 760 Nm. De G 65 maakt het zoals gebruikelijk nog bonter: zijn twaalfcilinder gaat van 612 naar 630 pk, het koppel blijft steken op een pijnlijke 1.000 Nm. Van 0 naar 100 km/u gaan beide giganten nu in respectievelijk 5,4 en 5,3 seconden. Gelukkig heeft de G 63 nu ook standaard een start/stop-functie.

Omdat Mercedes naast heel veel humor ook wel over een beetje realiteitszin beschikt, werd het onderstel aangepast om de blokhut-achtige carrosserie onder al die aardverschuivende krachten iets effectiever op de weg te houden. Tevens werd het broodnodige, hardwerkende esp-systeem aangescherpt; of er ook een tractiecontrolelampje met een langere levensduur in het dashboard werd gemonteerd, is niet bekend.

Ook 'normale' G's profiteren van de nodige technische upgrades. De G 350 d kreeg een krachtkuurtje en heeft nu 245 pk en 600 Nm, terwijl de G 500 een geheel nieuwe motor kreeg: de 4,0-liter biturbo V8 uit de AMG GT, in deze toepassing goed voor 422 pk, zoals we 'm ook al in de G 500 4×42 conceptcar tegenkwamen.

Zijn de dagen van de Mercedes G-klasse onderhand niet geteld, zoals die van de Land Rover Defender? Schijnbaar niet, en dat vinden we leuk. Bestel je nieuwe G-klasse deze zomer en help mee om nog even wat extra jaren aan z'n oude dag vast te plakken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)