Duitsers en woordgrapjes… Mercedes laat op de IAA in Frankfurt de IAA Concept zien. En nee, dat staat dan natuurlijk niet voor 'Internationale Automobil-Ausstellung' maar voor 'Intelligent Aerodynamic Automobile'. Geforceerd? Ach…

Maar goed, met dat Aerodynamic zeggen ze geen woord te veel, want dat ís ie. De IAA Concept heeft namelijk twee verschijningsvormen, Design en Aerodynamic. Tot 80 km/u rijdt hij bovenal mooi te wezen, daarboven verdwijnen allerlei luchtweerstandverhogende elementen (louvres in de grille worden gesloten, flapjes worden in elkaar geschoven etc.) en verschijnen er andere: de hele achtersectie wordt dan maar liefst 39 centimeter langer om de aerodynamica te bevorderen. Niet zonder effect: in de laatste modus is de Cw-waarde maar liefst 0,19 en geloof ons: dat is bizar laag. Hij wordt dan trouwens 5,43 meter lang, wat nog een zetje (18 cm) langer is dan een S-klasse met lange wielbasis. Geen kleine jongen dus. 

Een en ander leidt ertoe dat de hybride aandrijflijn (tweeliter benzine plus elektromotor, samen goed voor 279 pk en 600 Nm) maar 28 gram CO2 per kilometer uitstoot. In de Design-modus is dat overigens ook maar 31 g/km. Puur elektrisch komt de IAA Concept 62 kilometer ver, in aerodynamische modus 66 kilometer (maar dan rij je natuurlijk een stuk vlotter). 

Wat we van de IAA Concept terug gaan zien op reguliere productiemodellen? Geen idee, maar alleen die neus al… Wij zeggen ja!

Reacties