Is het jou ook al opgevallen dat iedereen een een vrij luxe auto rijdt? Vroeger was een modale Peugeot 205, Ford Escort of Opel Ascona de norm, maar tegenwoordig wil iedereen een Audi, BMW of Mercedes. Daar zijn meerdere redenen voor – waar we binnenkort eens uitgebreid op in gaan – maar het zorgt er wel voor dat een dure Duitser niet meer zo exclusief is als het was. Daarom gaat Mercedes zijn Manufaktur-afdeling uitbreiden met de nieuwe Manufaktur-studio.

Momenteel is het rijden van een Mercedes normaler dan ooit. En dan ook nog eentje met wat leuke opties. Sterker nog, zonder een Premium Plus-Pakket en AMG-Line-pakket pakket ben je echt wel het lachertje van de lokale padelvereniging. Wat je moet doen, is smeken om een hoger leasebudget, zodat je bij Manufaktur kunt gaan shoppen. Heel kort door de bocht gaat Manufaktur verder dan waar de optielijsten eindigen.

Mercedes Manufaktur is nu nog voor de dikkere Benzen

De nieuwe Manufaktur-studio staat in Sindelfingen. Dat is geen toevallige keuze, want dat is de fabriek waar alleen de dikste Benzen worden gebouwd: de S-klasse, SL en AMG GT (de G-klasse komt uit Oostenrijk en de SUV’s uit Tuscaloosa). Je kunt naar de studio toe om enkele voorbeelden van de bijzondere opties te bekijken. Dat werkt toch wat beter dan priegelen met een folder en een overenthousiaste verkoper.

Mercedes Manufaktur kleurstalen

Nu lijkt het ons een beetje ver gaan om een dagje heen en weer te vliegen om te kijken voor wat kleurstalen. Maar ja, als je een appeltjesgroene S-Klasse wil bestellen, wil je dat gewoon in het echt zien. Wat al deze bijzondere kleuren, bekledingen en opties kosten, zegt Mercedes niet. Wel dat de productie zeer beperkt is.

Speciale laktechniek: PixelPaint

Veel van deze opties worden met de hand vervaardigd, waardoor de fabriek maar twintig auto’s per dag kan maken. Mede hierdoor is niet zozeer de prijs de limiterende factor, maar de capaciteit. Waarschijnlijk moet je extra lang wachten op de PixelPaint. Mercedes Manufaktur heeft zich laten inspireren door laserprinters. Met een speciale techniek kun je niet alleen alle kleuren spuiten, maar ook patronen laten zetten. Een soort mechanische Henk Schiffmacher, dus.

Lees ook: Blijkbaar wil niemand de beste auto ter wereld hebben

Het voordeel voor Mercedes? Simpel: marge. Op auto’s zit een bepaalde marge, maar met bijzondere opties, pakketten, sportieve extra’s en dus dit soort initiatieven kan een fabrikant de marge per unit vergroten. Er zijn – kennelijk – voldoende potentiële eigenaren die het dikste van het dikste willen hebben en dan ook een unieke uitvoering die de andere sportschoolhouder aan de overkant van de straat niet heeft.

Reacties

  • Rm heeft op 6 december 2024 geschreven:

    Slaat nergens op laat ze maar eerst kijken naar de bouwkwaliteit van hun autos

    • M heeft op 16 december 2024 geschreven:

      In welke Mercedessen heb jij gereden waarvan de bouwkwaliteit slecht is?

      Reageer
    • Hoogover heeft op 7 december 2024 geschreven:

      Bouwkwaliteit? Is uitstekend bij alle modellen, jij rijdt waarschijnlijk een pruts auto.

      Veel plezier ermee..

      Reageer
    Reageer
  • Aziz heeft op 6 december 2024 geschreven:

    Dit moet volkswagen ook doen, Ze sluiten fabrieken, maar kunnen ook gewoon ‘manufactur’ zijn. Is ook zo gezellig denk ik dan zo maar.

    Aon

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)