Gordon Wagener is hoofdontwerper bij Mercedes. Toen hij de Mercedes Vision One-Eleven voor het eerst zag, wist hij wat hem te doen stond. ‘Retro is het doen zoals het was, met kopiëren en plakken. We pakken het DNA van ons erfgoed en herinterpreteren het. We hebben zoveel moois, dat we kunnen gebruiken nu we veel gaan elektrificeren’, zegt Wagener.

We leven nu in een wereld waar vijf jaar oude merken uit het Verre Oosten ineens giganten blijken te zijn. ‘Al die dingen lijken op elkaar, en een heleboel, ook die we nog niet kennen, zien er goedkoop uit.’ Vandaar deze Vision One-Eleven: een conceptauto die stijlelementen overneemt uit de jaren zestig, maar ook de jaren tachtig. De meeste inspiratie komt uiteraard van de C111 conceptauto van Mercedes zelf. Die C111 was een van de eerste experimentele auto’s van Mercedes om wereldrecords mee te vestigen.

De Mercedes Vision One-Eleven is niet zomaar aan conceptauto

Volgens Wagener is de Mercedes Vision One-Eleven een bijzonder prototype: ‘We houden van sportauto’s, we houden van vleugeldeuren, we houden van lage auto’s en we houden van oranje auto’s. Dit gaat niet om zo maar weer een auto ontwerpen, dit is een hele speciale. Deze heeft een aura, het is niet zomaar een ontwerpvoorbeeld.’ Jaja, auto’s met aura. Maar goed, vleugeldeuren, gullwings in Mercedes taal, zijn altijd oké. Wie weet kun je binnenkort een EQS met van die klapdeuren bestellen.

‘De vlakken van de Vision One-Eleven wakkeren direct iets in je aan. Maar we zitten ook in de tech-industrie en we moeten daarbij de X-factor brengen. Wat we ook doen, het zal mooi zijn. Het zal nooit ongemakkelijk worden. We gaan nooit auto’s bouwen die er vreemd uitzien. Je weet over wie we het hebben, toch?’, vraagt Wagener aan ons. Heb jij een idee over wie hij het heeft?

Dan is er nog iets lekkers om naar uit te kijken. Mercedes vertelt dat het het Manufaktur personalisatieprogramma gaat uitbreiden. Daarnaast komen er drie nieuwe Mercedes-Maybach Night Series-modellen die laten zien wat er mogelijk is in de speciale configurator. Zoals Bentley, Ferrari, Lamborghini en Rolls-Royce al hebben bewezen, willen mensen met de diepste zakken iets wat anderen niet hebben. Daar is de Mercedes Vision One-Eleven in ieder geval een goed voorbeeld van.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)