Ojos del Salado klinkt dan wel als een hippe dressing voor bakje rucola, het is niets voor mensen die hun koffie alleen als Pumpkin Spice Latte nemen. Letterlijk vertaald vanuit het Spaans staat het voor ‘Ogen van de Salado’ en het is een dubbelvulkaan op het grensgebied van Chili en Argentinië. Het is de op één na hoogste berg van Zuid-Amerika en de hoogste actieve vulkaan ter wereld. En twee Mercedes Unimog 5023’s beklommen hem om de hoogste voertuigen ter wereld te worden.

Nooit eerder reed een voertuig met wielen naar de 6.694 meter hoogte. Dat is slechts 197 meter van de piek. Speciale banden, sterke lieren en een speciale carrosserie met een variabel zwaartepunt voor een extra goede balans verhoogden de slagingskans van de barre tocht naar een van de droogste plaatsen ter wereld. Behalve het gebrek aan goede wegen, zit er boven de 5.500 meter nog maar de helft aan zuurstof in de lucht. Mensen krijgen hierdoor hoogteziekte en auto’s met verbrandingsmotoren presteren een stuk minder goed hierdoor.

Op zeeniveau halen de Unimogs in ieder geval 231 pk en 900 Nm uit een 5,1-liter viercilinder. De topsnelheid is 89 km/u, al vermoeden we dat die zelden behaald is. Volgens turbobouwer Garrett raakt een verbrandingsmotor al op 4.500 meter zo’n 45 procent van zijn vermogen kwijt en in de regel 3 procent elke 300 meter. Het geeft een idee over hoe zwaar het is voor de trucks. Boven de 6.000 meter krijgen zelfs geoefende klimmers het erg lastig.

Noodradio’s op Ojos del Salado

Het doel van de reis was niet puur het breken van het hoogterecord voor voertuigen. Nee, het doel was een stuk nobeler. De expeditie van in totaal tien mensen plaatste in totaal vier noodradio’s op verschillende plaatsen op de vulkaan. Wanneer bergbeklimmers in de penarie zitten, kunnen ze de radio gebruiken om de andere drie kampen te bereiken. De hoogste radio werd op 6.100 meter geplaatst, waarna de twee Mercedes Unimog U 5023’s doorreden naar de recordhoogte van 6.694 meter.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear