Het is tijd voor een beetje taxinieuws. Daarmee bedoelen we niet een Fransman in zijn getunede witte Peugeot, maar algemeen taxinieuws. Sinds jaar en dag is de Mercedes E-Klasse de taxi der taxis. Statig, luxe en onverwoestbaar. Maar wat blijkt: Mercedes wil af van zijn taxi-imago en dat lukt ze kennelijk heel erg goed. Het marktaandeel van Mercedes op de thuismarkt keldert en niet zijn klein beetje ook.

Het Duitse Handelsblatt verzamelde de cijfers en die waren schokkend te noemen. En nee, niet zozeer omdat er ook elektrische taxi’s zijn. Het marktaandeel daalde namelijk met 71 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Nu is het weleens leuk om een schokkende conclusie te trekken na korte periode, maar er is overduidelijk een trend waar te nemen.

Mercedes wil geen taxi-imago meer

In 2018 was Mercedes nog de absolute marktleider als het gaat om taxi’s. Meer dan de helft van alle taxi’s was toen nog een Benz. Op dit moment is slechts 18% nog maar een Mercedes. Dat betekent alsnog dat een vijfde van alle taxi’s een Mercedes is, maar het is dus niet wat het ooit was. Wat blijkt, dat is dus een heel erg bewuste keuze. Volgens een insider wil Mercedes af van het taxi-imago. Het past niet meer bij het merk. Het is niet voor niets dat Audi en BMW dit segment mijden.

Mercedes E220 CDI T-Modell taxi wit zijkant voor schuin

Mercedes is daarnaast zichzelf een beetje uit de markt aan het prijzen. Letterlijk. Mercedes kwam namelijk de taximarkt heel erg tegemoet. Ten eerste door speciale taxi-uitvoeringen te leveren van de auto’s en busjes. Daar is het merk nu mee gestopt. Dus de nieuwste E-klasse kun je nu niet meer als taxi bij Mercedes zelf bestellen. Daarvoor moet je naar een specialist die dat doet voor je. Je moet dan wel de Mercedes in kwestie zelf kopen.

Wie zijn dan de nieuwe leiders in de taxiwereld?

Daarmee hebben we een perfect bruggetje naar de volgende reden. Mercedes is namelijk ook gestopt met het geven van enorme kortingen aan de taxibranche. Volgens Mercedes baas Ola Kallenius moest dit ook wel, want het was simpelweg niet kostendekkend. De taximarkt heeft daarop direct gereageerd door aanzienlijk minder Mercedessen in te gaan zetten als taxi. We hebben nog niet gehoord wat Joris Linssen en Maarten Spanjer ervan vinden.

Lees ook: Is de nieuwe plug-in hybride Toyota Prius een goede taxi?

Op dit moment is de markt in Duitsland Volkswagen. Dat is niet zo vreemd, want Volkswagen was altijd al groot op de taximarkt. Opmerkelijker is de nieuwe nummer 2. Dat is namelijk Toyota. Met name de Corolla en RAV4 doet het heel erg goed. De keuze voor Toyota kunnen we op zich wel begrijpen, ondanks dat het niet Duits is. Het is namelijk Japans, dus heel erg betrouwbaar. Ook zijn die hybride-aandrijflijn vaak onder deellast lekker zuinig.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)